onsdag 27 juni 2012

Storebror anser att över 0,2 promille på sjön ska bestraffas

Riksdagsmän, lagstiftare som vågar reflektera över konsekvenserna av lagstiftning finns det inte många av. 
En som vågar är den tidigare ledarskribenten på SvD och numera riksdagsmannen Maria Abramhamsson. Hon ställer den frågan som många gör, varför har vi samma promillegräns på sjön som på vägarna? 
Både på sin blogg, länk och i artiklar inser Maria Abrahamsson att det inte kan vara riktigt.
Hon skriver så här i Sundsvalls tidning, länk:

"Riktigt illa är att den nya sjöfyllerilagen varken bygger på vetenskap eller erfarenhet utan är ett trist exempel på när politiker viker ner sig för en liten men högljudd, kanske rent av inbillad, opinion. Den lågt satta promillegränsen träffar inte de sedan länge straffbelagda fall där berusade båtförare sätter andras liv i fara. Den lågt satta promillegränsen träffar inte den alkoholiserade kaptenen på skärgårdsfärjan som hittills har klarat sig på sin rutin men som en vacker dag kör in i bryggan med passagerare och allt. Dessa och andra upprörande fall har alltid varit straffbelagda som sjöfylleri.
Den nya 0,2-promillegränsen förbättrar inte säkerheten på sjön ett enda dugg. Dess enda effekt är att göra livet surt för vanliga hederliga medborgare. Men om det ändå ska vara en promillegräns till sjös är den nuvarande på tok för lågt satt. Jag har redan börjat fila på en lagändring att lansera under riksdagens motionsperiod i höst. Det borde inte vara hopplöst att få med sig fler."
Det ska vara säkert på sjön, men idiotiska regler som folk har svårt att förstå bör man avskaffa. Dit hör 0,2 promillegränsen på sjön. Farliga skeppare bestraffas genom annan lagstiftning.
 0,2 promillegränsen är bara en storebrorslag eller en avundsjukelag. Sådana hör inte hemma i en väl fungerande demokrati.

1 kommentar:

Ola Ljungberg sa...

Hej Mårtensson. Jättebra skrivet. Kan du inte haka på oss på FB?
https://www.facebook.com/groups/198160173575380/