måndag 19 november 2012

SAS igen

SAS börjar snart bli som katten.
Man verkar ha nio liv. Då ska man samtidigt komma ihåg att detta var nionde gången. Nästa gång är det slut även för SAS. För något tionde liv har vare sig en katt eller SAS.

Idén med den rekonstruktionsplan som man nu drivit igenom är:

1. Sänka personalkostnaderna, som är SAS i särklass största kostnadspost, länk, länk.
2. Avvärja hotet om att pensionsskulderna, länk ska sänka SAS.
3. Skapa anställningsvillkor som gör att SAS kan konkurrera på mer lika villkor med lågpriskonkurrenter som Norwegian och Easyjet.
4. Renodla SAS till att syssla med att flyga passagerare.

Detta ska ge förutsättningar för de stora nyinvesteringar som SAS står inför och för att sälja bolaget. I denna kostym räknar bolagsledningen med att Lufthansa eller Finnair kan vara köpare. Dessutom ska man inte räkna bort något av de arabiska flygbolagen som intressenter nu. Perspektivet är kort. SAS ska ha nya ägare inom 18 till 24 månader.

Lyckas man inte kommer SAS att läggas ned eller försättas i konkurs, länk.

Inga kommentarer: