tisdag 26 maj 2009

Myndigheten på nätet garanterar demokratin

Hänt i Värmdö
Jag vet inte hur många gånger som jag har publicerat bloggposter om Political Open Source Management, POSM länk. 
En av förutsättningarna för öppet och transparent beslutsfattande och myndighetsutövning är att medborgarna lätt får del av information. För de allra flesta är det enklast att använda offentlighetsprincipen på nätet. En offentlig myndighet som har lagt ur så mycket som möjligt på nätet ger media och allmänhet möjlighet att granska den dygnet runt. 
Förr i tiden var öppettiderna på en myndighet viktiga för granskningen. 
Nu har "myndigheten på nätet" blivit minst lika viktiga.

När jag i går skulle förbereda dagens sammanträde i byggnadsnämndens arbetsutskott letade jag efter några protokoll från Bygg- Miljö- och Hälsoskyddsnämnden. 
Till min förskräckelse fann jag inga protokoll. Det fanns föredragningslistor, men inga protokoll. 

I dag tog jag upp ärendet på mötet. Visst var det viktigt med protokollen på nätet. Å andra sida var arbetsbelastningen så hög att det inte var säkert om man kunde hantera denna "administrativa fråga". Annat hade högre prioritet. 

För min del är den digitala offentligheten inte en administrativ fråga. Det är en fråga om livsluften för en trovärdig och transparent demokrati.

Min åsikt är klar. Den digitala offentligheten måste prioriteras för att skapa trovärdighet för demokratin. Den får aldrig förklaras bort eller nedprioriteras. Protokollen från nämndens möten ska finnas på nätet pronto, basta.

Andra artiklar om Värmdö kommun i NackaVärmdöPosten: länk, länk, länk,

1 kommentar:

Christer Owe sa...

Håller med. Transparens är viktigt. Funderade på en intilliggande fråga idag med anledning av att posten har kvalitetsproblem. Kanske ska det inrättas en särskild mejlflaggning för "myndighetsmejl". Fakturor, krav, skattebesked, försäkringskassa, CSN.... om inte vanlig post fungerar eller behövs, borde vi använda mejl parallellt på ett modernt sätt.
/Christer