torsdag 21 maj 2009

Opinionsundersökningar inför EU-valet

Så var det dags för en ny opinionsundersökning inför EU valet. 
De stora vinnarna är piratpartiet och centerpartiet. 
Piratpartiet går från 3,4% till 7,9%. Centerpartiet går från 4,3% till 7,4%, enligt Demoskop. Svenska Dagbladet rapporterar, länk

Det är inte förvånande att Piratpartiet ökar kraftigt. 
Hur man än försöker bortförklara partiets framgångar i gammelmedia så har partiet etablerat en organisation. Den är i dag i princip rikstäckande. Den innebär att man kan mobilisera på valdagen. 

Dessutom finns sannolikt en felkälla i opinionsundersökningarna. Intervjuer sker över fast telefon. Piratpartiets medlemmar och väljare har i stor utsträckning bara mobiltelefon. Därför får partiet alltid ännu lägre siffror i dessa undersökningar än de skulle få i verkligheten. 
Mitt tips är att partiet kan få minst två mandat.

För centerns del har Lena Ek allt mer profilerat sig som en förkämpe för personlig integritet och en modern upphovsrätt. Det är ett vägvinnande koncept. 

Förhoppningsvis kommer centerrörelsen att ännu tydligare profilera sig i dessa frågor. Här krävs det att man tar strid för liberala värden och skapar resultat. Det skulle inte förvåna mig om centern kommer mycket nära att erövra två mandat eller rent av gör det.

Avslutningsvis kan man reflektera över var EU-debatten bedrivs. 
I tidningarna och tv ser vi punktinsatser. 
På nätet och i bloggosfären är EU debatten däremot levande. Den förs varje dag. Frågor som behandlas av EU parlamentet diskuteras livlig. 

Detta kan bli det första valet där bloggosfären spelar en avgörande roll för hur mandaten fördelas. 

Kristdemokraterna och Junilistan har ganska få aktörer i bloggosfären. Det ser ut att straffa dem. De har heller inte profilerat sig i upphovsrättsfrågorna eller agerat kraftfullt för den personliga integriteten. Det är heller ingen fördel för dem

2 kommentarer:

Gurra G sa...

Hejsan! Jag är gammal borlig väljare som denna gång väljer PP efter era ställningstaganden i FRA och IPRED naturligtvis. Har dock inte samma positiva tro som du på att det kommer gå vägen. Tror det blir svårt att få mandat för PP. Men jag hoppas.

Ditt argument om telefonerna tycker jag känns lite blekt ärligt talat. Men jag som sagt, jag hoppas. Inte minst för att få fart på er etablerade partier. Att påstå att Lena Ek är någon stor förkämpe för integriteten är lite magstarkt tycker nog jag. Hon har mycket att bevisa för mig än i alla fall.

Stefan Mårtensson sa...

Om piratpartiets väljare har 30% enheter färre fasta telefoner ger 7% i en opinionsundersökning 9,1% i sannolikt verkligt utfall. Jag vill tvärt om mena att denna felkälla inte har beaktats tillräckligt.

Vi får ser utfallet så småningom.

Lena Ek har en del att bevisa. Det kan jag hålla med om. Däremot är jag inte tveksam inför hennes ärliga engagemang i dessa frågor. Hon jobbade förtjänstfullt i samband med telecomdirektivet. Det ska hon ha credit för tycker jag.