Han ifrågasätter om bloggarna sätter agendan för samhällsdebatten. Tesen är att gammelmedia gör det.
Att det finns 60.000 aktiva bloggare viftar Schulman bort med en axelryckning.
60.000 nya opinionsbildare det är ganska enormt. Att sedan de olika sociala medierna stöttar varandra och skapar en enorm genomslagskraft verkar inte bekomma herr Schulman.
Vi vet att mediekonsumtionen har förändrats. De yngre lägger allt mindre tid på sk gammelmedia eller papperstidningen om man så vill. I stället lägger de tid på sociala medier. Detta verkar nämnde Schulman inte heller bry sig om.
Om 5% av svenskarna dagligen läser bloggar kan man fråga hur många som läser tidningarnas debatt och ledarsidor. Det är sannolikt inte fler än 5%. Som jämförelse kan nämnas att antalet medlemmar i de politiska partierna är cirka 1% av befolkningen. Åsiktsbildning och debatt utövas av ett litet fåtal. Det bloggosfären har gjort är att bredda den gruppen något.
Detta är i sig lovvärt.
Att debatten om integritet engagerar människor visar om inte annat EU valet. Fildelning och FRA frågan gjorde att nästan 8% röstade på piratpartiet. Det motsäger Schulmans påståenden.
Om Schulman kan man säga att han är onödig. Det är inte bloggosfären. Har behöver gammelmedia för att sprida sitt budskap och bygga sitt varumärke.
Gammelmedia och bloggosfären drar däremot ömsesidig nytta av varandra.
Andra bloggar: Utsikt från höjden, bloggtidningen,
3 kommentarer:
Ledsen att behöva rätta ett så utmärkt blogginlägg, men Piratpartiet fick 7,1 % i EU-valet, inte 8.
Det verkar för övrigt som om partiets medlemsantal nu stabiliserats på nästan 50 000 medlemmar, mitt emellan M och C, från att ha haft en ökning det senaste halvåret som saknar motstycke i svensk historia.
Jag har aldrig fattat "storheten" i Schulman. Men det är lite kul att han å ena sidan viftar bort bloggosfären helt och sen börjar "pappablogga" i nästa andetag...
Ja rätt ska vara rätt. 7,1% var det. Tack för rättelsen.
Håller med, Schulman är överskattad.
Skicka en kommentar