tisdag 24 november 2009

SAAB-affären: vad var det vi sa?

Nu drar sig Koenigsegg ur affären med GM, länk. Man köper inte SAAB. Beslutet måste sägas vara mer än väntat.

Det mest fashinerade är att denna cirkus kunnat pågå så länge som den gjort. Christian von Koenigsegg och hans sportbilsföretag är vinnaren. Genom att vara intresserad av SAAB har han fått marknadföring till hundratals miljoner kronor. Bilmärket Koenigsegg är satt på kartan. Det är bara att ta av hatten för det.

I ett pressmeddelande säger GM följande, länk:
"We're obviously very disappointed with the decision to pull out of the
Saab purchase," said GM President and CEO, Fritz Henderson. "Many have
worked tirelessly over the past several months to create a sustainable plan for the future of Saab by selling the brand and its manufacturing interests to Koenigsegg Group AB. Given the sudden change in direction, we will take the next several days to assess the situation and will advise on the next steps next week."

Att Koenigsegg drar sig ur affären skylls på att affären drar ut på tiden. Det finns inga tidsramar längre. I verkligheten är det enkelt. Det vare sig produceras eller säljs några SAABar längre. Att lyfta försäljningen till lönsamma nivåer skulle kosta allt för mycket. Alternativt skulle risken bli för stor. Patienten SAAB har blivit hjärndöd under den utdragna operationen.

Samtidigt är bilindustrin är inne i en av de mest dynamiska och utmanade situationerna någonsin. Att vara bilindustrianalytiker torde vara bland det mest spännande man kan tänka sig just nu.

Tillväxtmarknaderna är inte längre Europa och USA. Det är länder som Brasilien, Indien och Kina som är det. De bilar man efterfrågar där tillverkas i allt väsentligt inte i västvärlden.

Alternativbilen kommer i Europa att ha en enorm tillväxt. Problemet är bara att den inte funnit sitt sammanhang ännu, länk. Paradoxen är att bilen kommer att bli en ännu viktigare del av vårt samhälle än tidigare. I en smart energilagrings och distributionskedja är bilen snarast en nödvändighet. Elbilen kommer att representera lagrings och buffertkapacitet i elnätet. Det gör den till en nödvändighet för samhället i större utsträckning än för konsumenten.

Sannolikt är SAABs historia i Trollhättan all inom en ganska kort tid. Olika kosmetiska lösningar kanske lanseras av GM för att rädda ansiktet. Varumärket SAAB kommer sannolikt att leva vidare. Sedan kan det inte uteslutas att GM ledningens nyfunna hybris kan resultera i att SAAB får leva vidare genom lånen från den Europeiska Investeringsbanken.

Nu gäller det: Politiker i hela Sverige - håll i pengarna.
Utpressningsstrategin från GM kommer att nå oanade höjder.

Andra bloggar: Ledarbloggen,