måndag 7 december 2009

Värmdö kommun har blivit medlem i Öppen skärgård

Hänt i Värmdö
Jag läser på Värmdö kommun hemsida följande:
"Värmdö kommun blir medlem i Öppen skärgård

Öppen skärgård ekonomisk förening är en organisation som arbetar för att göra Stockholms skärgård mer tillgänglig för besökare och skapa en levande upplevelsenäring året runt. Genom dotterbolaget Visit Skärgården driver man en skärgårdsresebyrå på Strandvägen i Stockholm.

Cirka 220 företag är medlemmar i föreningen, bland annat restauranger, hotell- och konferensanläggningar, rederier och turistbyråer. Deras produkter marknadsförs både i Sverige och utomlands. Nu har även länets skärgårdskommuner erbjudits att bli medlemmar, en möjlighet som kommunstyrelsen är positiv till. Därmed blir Värmdö den första kommunen som går med i föreningen."


Jag har talat jag med ett antal skärgårdbor som är öppet kritiska kritiska till Öppen skärgård. De förstår inte varför Värmdö kommun har blivit medlem. Jag förstår intentionerna med medlemskapet, men jag är tveksam till om man uppnår det man önskar med det.

Det finns en risk att fastlandsborna pådyvlar öborna något de in
te vill ha. En annan fundering är om denna typ av förening inte är mera lämpad för just näringsidkare.
Varför ska en kommun vara med i detta sammanhang?

1 kommentar:

Kenneth Ehrnstedt sa...

Vad öborna vill ha eller inte är lika olika som antalet öar men det är en sak. Att folk är öppet lritiska är väl bra men det betyer inte att det är dåligt.
Varför kommunen ska vara med är däremot väldigt otydligt, vilken strategi och vilka mål stödjer det medlemskapet?