fredag 11 december 2009

Köpenhamnsmötet: att leva som man lär

EU har bestämt sig för storleken på klimatbiståndet, länk. Det rör sig om cirka 73 miljarder svenska kronor fram till år 2012 eller 2,4 miljarder Euro per år. Det är ett bidrag i Köpenhamnsprocessen.

En annan fråga är vilka signaler som företag och regeringar sänder ut.

Vilka värderingar har olika företag och länder. Inte i fråga om ord utan i handling?

I går skedde till en tragisk dödsolycka i Grand Prix för höghastighetsbåtar i Dubai, länk.
Från vårt norska grannland finns ett team med i denna tävling. Teamet heter Ugland racing, länk. En av sponsorerna är det norska färgföretaget Jotun. Vad berättar detta om färgföretget Jotuns sociala och miljömässiga medvetenhet? Enligt den egna hemsidan står man för följande, länk:
"Care

  • Help and support others
  • Display trust and empathy
  • Appraise and judge fairly
  • Protect internal and external environment"
Det är orden, men vad innerbär sponsorsskapet i höghastighetsbåtcirkusen? Där ser vi värderingarna i praktiken. Är detta ett (färg)företag vars värderingar(färg)konsumenterna delar?

Hur ska de norska representanterna i Köpehamn kunna bli trovärdiga när ett av de absolut största norska företagen sponsrar en sport som denna? Norge har ju en stor utmaning redan som stor fossilbränsleexportör.

Det finns andra trender i Norge. Ett exempel är miljömedvetenhet vi ser inom den Norska offshoreindustron. Den tidigare teamägaren och föraren i Grand Prix för höghastighetsbåtar och miljardären, norrmannen Kjell Inge Rökke har lämnat sporten. Nu satsar han på snabb segelbåtar, länk. Det är faktiskt en viktig miljösignal.

Det finns anledning för oss konsumenter att fundera över våra val av leverantörer. Är det sådana som främjar goda miljövärden i praktiken eller hyllar vi miljöbovarna?

Visst finns det ett antal stora sporter som inte är miljösporter. Dessa har faktiskt en möjlighet att bli värderingsförändrare. Vad skulle effekterna bli om Formel 1 sporten skulle övergå till elbilar? Hur skulle männsikors värderingar ändras om Grand Prix för höghastighetsbåtar skulle använda antingen el eller förnyelsebara växtbränslen som drivmedel?

Här har vi en av de stora klimautmaningarna. Det är värderingarna.
De värderingar som konsumenter och producenter är eniga som skapar handling och konsumtionsmönster. Då gäller det att entreprenörsskapets värderingar stödjer varaktig utveckling och att konsumenterna stöttar företag som lever som de lär.

Se vad miljöbilen Tesla som vi skrivit om på bloggen tidigare har gjort, länk. Den bilen har förändrat värderingar.

Andra bloggar: ekonomistas,


Inga kommentarer: