onsdag 3 december 2008

Kejsaren är naken

Hänt i Värmdö

H C Andersen skrev sagan om kejsarens nya kläder. Den utkom 1837. Innehållet känner vi alla till.

Att sitta på kommunstyrelsen i går var att uppleva en modernistisk teateruuppsättning av sagan. I huvudrollen som kejsaren ser vi kommunalrådet Peter Bondesson.
Som hovfolket ser vi ledande tjänstemän i kommunen. Som folket ser vi åhörare och politiker.
 
I detta teaterstycke dras jag själv med som en av dem som inte talar till kejsaren utan tisslar och tasslar om att kejsaren är naken. Där och då reflekterar jag inte. I efterhand känner jag ett behov av att faktiskt säga de förlösande orden: Kejsaren är naken.

Hur ska man uppföra sig som högste tjänsteman för beställarfunktionen? Om man servar en ordförande, är det då lämpligt att grimasera när han talar? Är det lämpligt att uttrycka att den som talar är en mindre begåvad man? 
Ett antal andra tjänstemän deltog i detta spel. Tjänstemännen satt längre bort och bakom ryggen på samma ordförande i samma sammanträde. 

Personligen hade jag önskat att dessa tjänstemän hade tagit konsekvenserna av det man upplever. Ett personligt samtal till den berörda hade varit på sin plats. I sin yttersta konsekvens kunde man ställt ett ultimatum. Han eller jag.

Vad gäller de politiska kollegorna undrar jag om det är någon som talar klarspråk. 

Ord som fällts till mig av politikerns kollegor inom och utom hans eget parti är:
Jag hör inte vad du säger. Du mumlar. Jag  förstår inte vad du menar. Jag kan inte se logiken i det du säger. Jag skrattar när du talar eftersom jag upplever det som dumheter eller helt enkelt dumt. Jag upplever inte att du klarar ditt ordförandeuppdrag. 

Nu ska denne man bli ordförande i Värmdö kommuns största och viktigaste kommunala nämnd. Varför säger ingen något direkt till mannen. Tystnaden blir till mobbing. 

Fredrik Sneibjerg är ordförande för folkpartiet. 
Vad har han gjort för att tala allvar med sin partikollega? Är han feg eller lat. Som nattvandrare hoppas jag att han är vaken. På dagarna verkar han inte sätta de gränser som han gör på natten. 
Det är dags att vara rak Fredrik.

Kommunstyrelsens ordförande är Monica Petterson och kommunstyrelsens tillträdande ordförande är Lars Erik Alversjö. Vad gör ni för att påpeka det som nästan alla säger man och man emellan direkt till den berör.
Det är dags att vara raka.

Oppositionen är inte bättre. Annika Andersson sitter i grundskolnämnden och Lars Bryntesson är oppositionskommunalråd. Är ni raka och ärliga? Jag tror inte det. Att inte säga det ni upplever är ett sätt att vara falsk. Det är ett sätt att vara grym genom att förpacka det i vänlighet.
Det är dags att vara raka.

Vad gör Värmdö kommuns högste chef? Vad gör Värmdö kommuns personalchef? Varför är de tysta och fega? Varför tar de inte sitt ansvar? För de tisslar och tasslar också.
Det är dags att vara raka.

Vi är alla den del av ett taskspel som borde göra att vi funderade över våra egna mörka sidor. Det är dessa som dyker upp i samvaron runt ordföranden Det som dyker upp inom oss vill vi helst gömma och absolut inte se. 
Det är dags att vara rak.

Det börjar bli dags att för alla och envar säga att kejsaren är naken
Uttrycket kan vi rikta direkt till kejsaren. Det blir inte lätt. Det blir ärligt och faktisk humanistiskt.

Ett annat perspektiv är att politiker har ansvar inför väljarna. Eleverna i skolan behöver vuxna som är goda förebilder även i svåra etiska och moraliska frågor. Mobbare ska inte var förebilden.

1 kommentar:

Fredrik sa...

Mitt svar finns att läsa
http://fredriksfunderingar.blogspot.com/