torsdag 16 april 2009

Vad händer sedan i Värmdöpolitiken?

Hänt i Värmdö
Den 19 september 2010 är det dags för riksdags-, landstings- och kommunalval.
Man kan undra vad de ledande politiska företrädarna i Värmdö tänker sig att resultatet blir av det valet för dem själva. Vi har lyssnat och fångat upp följande till dels ganska otillförlitliga signaler.

Peter Bondesson, ordförande i utbildningsnämnden och ledande folkpartist säger att han hoppas ha flyttat ur källarkontoret hemma i villan. En ansökan om att immigrera till den fria republiken Gotland redan är insänd.

Han säger sig inte vilja blanda sig i striden bland folkpartisterna på Gotland utan ska bli pensionär. Däremot kan han tänka sig en fortsatt filmkarriär. En uppföljare till i döda poeters sällskap diskuteras. Titeln för den Gotländska uppföljaren skulle bli "i närsynta poeters sällskap". Det kommer att bli en film som få kommer att förstå. Det passar mig avslutar Bodesson. En film som folk kommer att gå från innan den är slut. Det kommer att påminna om utbildningsnämndens arbetsutskott säger Bondesson. 

Hans-Ove "Greven" Görtz hoppas bli ännu mera framträdande politiker i Värmdö. Många säger att han låter som gamle doktor Gunnar Hedlund som fick frågan om hur han skulle regera om han vann valet. Dr Hedlund sa gemensamt, men ekot sa ensamt. Jag kan tänka mig att bli ansvarig för allt produktion i kommunen redan nu förresten, säger "Greven".

I en snabb kommentar säger kommunfullmäktiges ordförande Per Naess att han hoppas hitta hem. Frågan är bara var det är?

Lars-Erik "Buddha" Alversjö ser uppgiven ut. Det mycket jag vill, men lite som sker säger han i en kommentar. Jag skulle gärna göra som Siddharta Gautama och sitta under ett bohiträd och meditera för att vakna upp. 

Annars verkar det vara spännande att hantera underrrättelseuplysningar, säger Alversjö. Häromveckan fick vi en rapport att Mårtensson, Bryntesson och Dolk ätit middag. Det var en kille som hade stått och lurpassat på dem i flera timmar. Frågan var bara vad vi skulle använda den informationen till. Kanske skulle vi ha plockat upp skiten ur VA nätet för att ta reda på vad de åt också?

Mårtensson däremot verkar mer orolig över vilka som moderaterna i kommunen inte träffar. Han, Mårtensson påstår att det skulle vara bra om vi går på samma liberala väckelsemöten som han själv bevistar, avslutar "Buddha".  

Från en obekant plats i rummet säger en lågmäld Jonas Nilsson att han förlorade första ronden men nu hoppas han vinna andra ronden på knock. Med herr och fru Petterson som seconder kommer vi att bli ett vinnande team, säger en segerviss Nilsson 

Kristdemokraternas Stefan Dozzi väntar på pingsten. Under den gav Jesus sin missionsbefallning. "Gå ut och gör hela världen till mina lärjungar", säger både Jesus och Dozzi.

Spekulationerna om vad P-O Fransson ska göra är många. Nu talar många om att det kan bli ett snabbmatsföretag. Namnet, Frasses Fräcka Frikadeller ligger väl i munnen säger Fransson. Det ska bli mat för den enkla människan. 

Dessutom känner jag att det är dags att sätta ett avtryck efter Wasa, säger Fransson. Det är inte många som visste att jag byggde fartyget. Vi hade själva trott att det var Antonus Monieri och Henrik Hybertsson som byggde. Att det sedan sjönk är ju inte mitt fel, säger en stolt Fransson. För de som inte kände till det sjösattes regalskeppet Wasa den 10 augusti 1628.

Det känns som att vi ska bli ännu fler fortsätter Dozzi, som inte vill bli avbruten av Fransson. En hel församling säger Dozzi med ett smil. Det är inte svårt att veta vem som ska vara pastor där. Om det går bra ligger det nära till hands att inte bara bara socialnämnden blir frälst utan även nämnden för äldre och funktionshindrade.

Henrik Paulsen säger att han blivit nominerad som ledamot av produktionsutskottet och är nöjd med det, men man vet inte fortsätter Paulsen. Det roligaste skulle nog vara att jobba för aktiespararna och ställa besvärliga frågor till bolagsstyrelserna. Titta bara vad som hände när jag ställde frågor om Ekbacken på NCCs bolagsstämma häromdagen. Aktiekursen föll med 5,3% dan efter.

En annan som funderar på vad han vill göra är Hans Lindqvist, snart 70 år. Det  klart att man vill fortsätta med något. Mest funderar jag på att medverka i någon tv serie. Kakmonstret är en roll som jag tror kan utvecklas. Han är en väl etablerad figur, precis som jag. Kakmonstret dök upp redan 1969 säger Lindqvist. Jag känner dessutom igen mig i honom, att jag hamnar utanför, precis som på EU valslistan. Sedan älskar jag hans uttryck "kakmonstret vill ha alla kakor" avslutar Lindqvist.

En som vet vad hon vill däremot är fru Annika Andersson Ribbing. Hon vill skriva en bok om vett och etikett för ordföranden i nämnder. Jag kommer särskilt att tillägna ett kapitel åt Peter Bondesson avslöjar Ribbing. Underrubriken blir vad en ordförande bör veta. Jag tror han kommer att sluka boken från pärm till pärm.

En som har något lätt drömskt i blicken är oppositionsrådet Lars Bryntesson. Jag vill slopa o:et i oråd säger Bryntesson. Går inte det bli det akvariefiskaffär. Den kommer att bli en riktig bubblare avslutar han.

Inga kommentarer: