I dag har man kvar blott 120.000 medlemmar. Detta är en minskning med 5.000 medlemmar sedan förra året. Det verkar lika svårt för Motormännen som för de politiska partierna att behålla sina medlemmar.
Motormännen är en av ägarna till AB Svensk Bilprovning. Man äger 5% av bolaget. Eftersom bilprovningsmonopolet avskaffas kommer AB Svensk Bilprovning säkert att säljas. Detta kan ge ett rejält klirr i kassan för organisationen. Bedömare talar om en reavinst för Motormännen på mellan 50-60 miljoner kronor. Samtidigt är bilprovningen inne i ekonomisk omställningsperiod.
2008 års resultat för AB Svensk Bilprovning tyngdes av omstruktureringskostnader på 341 miljoner. Rörelseresultatet för 2008 blev minus 248 miljoner kronor. Förra året var det plus 72 miljoner och åren 2005, 2006 låg rörelseresulatet på 107, respektive 129 miljoner.
Trots minusresultatet blir det en utdelning till aktieägarna på 4,86 miljoner kronor.
Svensk bilprovningskoncernen har ett eget kapital på hel 662 miljoner. Vi kan tala om ett behov av att prestera väsentligt bättre finansiellt. Detta är ett av de bolag som staten inte verkar vara lysande som delägare.
Motormännen lär behöva pengarna om man inte lyckas vända den nedåtgående medlemstrenden. Rykten säger dessutom att det gnisslar i olika samarbeten i bilbranschen. Det kanske krävs ett annat ledarskap för att Motormännen ska börja växa igen?
En tidigare medarbetare som önskar vara anonym ansåg att en anställning i Motormännen påminde om att vara med i tvserien Robinsson.
Andra bloggar: kulturbloggen, trollpackan,
1 kommentar:
ALLA chefer och nyckelpersoner som fanns anställda innan 2004 då Spetz tillträdde är idag utmanövrerade, genom avsked, omplaceringar och ren mobbing. Vidare har man gjort en it-upphandling med katastrofal inkompetens och slängt flera miljoner av medlemmarnas pengar i sjön! Spetz undviker konsekvent de brännande frågorna, drivmedelsskatter och trängselavgifter är inga frågor för Motormännen idag.
Inte konstigt att det är tyst nu..
Skicka en kommentar