onsdag 22 april 2009

Dåligt omdöme hos domaren i the Pirate Rättegången väcker många frågor

Domaren i the Pirate Bay rättegången Tomas Nordström har tagit ställning i målet redan innan dom fallit. Han är medlem i flera föreningar som delar upphovsrättsindustrins värderingar om upphovsrätt. Sveriges television rapporterar att det föreligger jäv, länk. Advokaten Leif Silbersky menar att detta är ett klart fall av jäv.

Detta är uppseendeväckande. Själva rättegången är en utmaning för rättsapparaten. 
Kan medborgare förvänta sig att alla behandlas lika? 

Många är i dag misstänksamma och anser att domstolarna tolkar Sveriges rikes lag och då menar man inte det geografiskt. 
Ett jäv som detta skapar en berättigad misstanke om att rättegången inte varit opartisk. Medborgare kan med rätta bli skeptiska till själva rättssystemet. Det är djupt olyckligt att en domare inte visar större omsorg om tilltron till rättsapparaten än vad Tomas Nordström gör. Som jurist känner han uttrycket "Ceasars hustru får inte misstänkas". Det får inte Nordström heller. Han borde skämmas.

Det rimliga är nu att göra om hela rättegången. Vi går från cirkus Pirate Bay rättegången till varitéförställningen Pirate Bay rättegången.

Det är illa.

Bilden kommer från Markus "Lake" Berglund, länk.

Andra media: DN, SvD, DN,

4 kommentarer:

Lars-Erick Forsgren sa...

Skandalöst givetvis.
Men så vanligt. Därmed trist också.

Markus "LAKE" Berglund sa...

Det var kul, jag hade inte reflekterat över att jag fångat en av rättegångens huvudpersoner med min skakiga kamera.

Självklart får du använda bilden, men då får gärna ge mig lite cred också. Exempelvis genom en länk eller dylikt. Om inte annat så bara för att jag ska se att du använder bilden.

Vill du länka kan du göra det direkt till bloggen elelr till det specifika inlägget:
http://lakonism.blogspot.com/2009/02/pirate-bay-rattegangen-dag-3.html

Stefan Mårtensson sa...

Ursäkta Markus
nu är det tillfixat

Markus "LAKE" Berglund sa...

Ps. det är kanske självklart, men jag håller med dig i ditt inlägg.

Jag reflekterade över varför man inte tar upp fallet i HD eller hovrätten direkt, men det finns ju en anledning till att det ska behandlas flera gånger, av en opartisk domare/domstol.