onsdag 2 september 2009

Nu har den nya karriären börjat för Camilla Lien


Hänt i Värmdö

Bloggen har som enda media fått ta del av kommunsekreteraren, Per Fågelstörms protokoll från kommunfullmäktige den 2 september.

I anteckningarna står följande i marginalen: Mrs Bean = CL och Frågaren = LB, länk, länk.

Vi väljer att publicera protokollstexten utan kommentarer:

Mrs Bean: Tack för att jag fick möjligheten att svara på den fråga du ställde.

Frågaren: Om jag inte hade ställt den hade jag inte fått något svar, men jag tror inte att du lyssnat på mig.

Mrs Bean: Nu blir jag faktiskt lite förbannad. Det är inte du som avgör vad jag svarar på. Det är det jag som gör. Utan glasögon har jag ingen möjlighet att se vad som står i frågan. Så jag gissar vad som står och anpassar svaret till mina gissningar. Det kommer att göra att det känns bra FÖR MIG ( i något irriterad ton).

Frågaren: Vill du… (avbryts av Mrs Bean)

Mrs Bean: Det är egentligen en förskrämd tjänsteman, men jag har bestämt mig för att ta ansvar för alla tjänstemannens fel och brister. Hon har sagt att gör jag det inte kommer hon att göra livet ännu surare för mig.

På något sätt känns det som hon har fel utgångspunkt för hela sitt resonemang. Jag är basiskt moderat.

Jag förstår att du inte fattar något av detta, men det har med pH värdet att göra.

För dig som inte vet det är pH så är det ett logaritimiskt mått på surhet och jag är förbannat sur både på oppositionen och den där djävla Mårtensson, han med bloggen.

Det vill jag kalla lågt ph det.

Ph värdet beskriver aktiviteten av vätejoner (H+) i en lösning (egentligen oxoniumjoner, H3O+, en vattenmolekyl med en extra proton det vill säga en extra H+). Lösningar med låga pH-värden är sura, och de med höga kallas basiska.

Höga värden, det är bra, anser jag. Det ger många röster.

Hm.. att det inte har med saken att göra? Du förstår inte det här. Alla höga tal är bra för moderaterna. Vi kan ju inte överlåta allt till väljarna. Vi måste lita till statistikerna.

Nu har vi gjort en ny opinionsundersökning. De har intervjuat en av våra politiska sekreterare, han den där unge, men jag minns inte namnet. Nu kommer jag på det. Han heter Johan Hedberg.

Vi har frågat dem om vilket parti han ska rösta på och karln säger moderaterna. Det måste ju innebära att moderaterna får 100% av rösterna i kommunalvalet. Det som är illa är att vi inte skrivit om detta på vår hemsida ännu. Det är ju toppen. Vi slipper alla andra partier efter nästa val.

Lösningar som har pH 7 (vid 25 °C) kallas neutrala. Symbolen p i pH är en operatorbeteckning innebärande att man anger den negativa 10-logaritmen av vätejonaktiviteten; det vill säga

pH = –log10{H+}.

Fråga mig inte om vad den där formeln betyder, men jag tar fullt ansvar för den. Det är en tjänsteman har skrivit ned den.

Vad vill den där gubben som sitter på podiet? Han är stor och rund, men han ser inte ut som en roquefortost i ansiktet.

Har han med det här att göra?

Han säger att jag har snackat i en kvart nu. Max talartid är 5 minuter. Vad har det med mig att göra?

Frågaren: Jag ställde bara frågan om du ville att jag skulle hämta en kopp kaffe till dig också?

Ska du ha eller inte ha (lätt irriterad) ?

Mrs Bean: Nu tycker jag att du är direkt oförskämd. Ro hit med kaffet för helvete.


Andra medier: NackaVärmdöposten, NackaVärmdöPosten

Inga kommentarer: