Arnold Schwarzenegger köpte elbilen Tesla Roadster, enligt tidningen Ny teknik.
Om de elbilssatsningar som startas ska klara sig krävs att konsumenterna väljer elbil. Då krävs det att både design, form och prestanda attraherar. Så verkar det vara nu. Den bil Schwarzenegger köpte är en sportbil som drivs av el. Tidigare skapade han en "hype" kring bilmärket Hummer. Prislappen på den bil han nu köpt är cirka en miljon.
En ny familjeelbil från Tesla ska få linjer från Jaguars kombi. Det låter som om det skulle kunna attrahera kräsna konsumenter.
Youtube har ett avsnitt om den sportbil Schwarzenegger köpte. Här är länken som du kan gå in på: www.youtube.com/watch?v=kRd7ER7u-KU.
Samtidigt läser jag i Ny Teknik att norrmännen hunnit mycket längre i at bygga laddningsstationer för elbilar. I Oslo har man nu 20 laddningsstationer i drift av 400 planerades. Svaret är att laddningsstationerna kommer med kunderna. De är allt för få i Stockholm ännu.
Nu ger elbilstillverkarna USA ett litet, men dock tillskott av arbetstillfällen genom två producenter. Elbilsproducenten Tesla bygger en fabrik i Califonien. 400 personer nyanställs och produktionen är beräknad till 15-30.000 bilar per år.
Elfordonsföretaget Zap sätter samtidigt upp en fabrik i deltstaten Kentucky. Investeringarna i de båda fabrikerna är cirka 2 miljarder kronor.
Totalt skapas cirka 2.000 arbetstillfällen genom dessa etableringar.
Samtidigt det är konsumenterna som gör detta till en framgång och inte politikerna. Inflyteserika, trendsättande och miljömedvetna bilköpare krävs först.
Så Jonas Bonnier, Robert Weil, Sven Olof Johansson, Christer Gardell visa att ni vill göra en insats för miljön i praktiken. Det är inte fel att tjäna pengar. Konsumera något av pengarna på en ny elbil och skapa en ny trend.
Då kommer det fler konsumenter som följer ert exempel.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar