tisdag 14 oktober 2008

Nya hemsidor

Moderaterna och socialdemokraterna lanserar nya websidor, rapporterar ledarredaktionen på Svd. Moderaternas nya hemsida kommenteras av mina moderata karameller och moderaternas egen kommunikationschef Pär Henriksson.

Obama är förebilden för både moderaternas och socialdemokraternas "facelift" på hemsidorna.

När Pär Henriksson talar om metodiken och kommunikationsstrategin nickar jag instämmande till en del. 
Internet kommer att vara centralt nästa val. Man kommer inte att kunna stänga in vare sig väljare eller "egna" politiker som man gjort tidigare. Det blir mer av Mao Tse Dong: "låt tusen blommor blomma". Att samla alla bloggare i nätverk är bra. Bloggandet kommer att vara helt avgörande.

Det moderata varumärket ska tillåtas ha många fler betydelser. En varumärkesexpert skulle säga att man urvattnar varumärket. Det är inte säkert att det är klokt. Förmodligen skulle moderaterna i stället lanserat nya varumärken, för debatt och analys laddade med annat innehåll. Nu finns risken att moderaterna väcker intresse hos många, men väljs av få.

Nu återstår bara en sak. Det är politiken. 
Trots allt är det den som kommer att vara avgörande.



1 kommentar:

Lars-Erick Forsgren sa...

Att politiken, inhållet skulle kunna vara avgörande för valet av parti, det verkar vara helt främmande för de flesta av dagens ledande "politiker".

Man tror på en glättad yta - för att locka folk att ge dem makten.
Och öppet mandat.

Vem vågar?