måndag 8 februari 2010

Sprutbyten

Gustav Andersson, landstingsråd och centerpartist skriver om sprutbyten, länk i en bloggpost i går. Bakgrunden är en debattartikel på Svenska Dagbladets brännpunkt, länk.

Centern och kristdemokraterna har varit pådrivande i frågan. Moderaterna är emot och socialdemokraterna har velat fram och tillbaka i frågan.

Jag kan inte annat än hålla med Andersson när han säger:

"För att förebygga missförstånd vill jag också tillägga att jag inte delar moderaternas bedömning att det finns en konflikt mellan smittskydd genom sprutbyte och ambitionen att hindra spridning av missbruk. Tvärtom. Väl organiserad sprutbytesverksamhet är i mina ögon inte bara en smittskyddsinsats utan också en möjlighet att skapa bättre kontakt mellan missbrukarna och samhällsinsatserna. Att möjligheten att byta spruta skulle leda till att fler människor inleder ett missbruk förefaller mig helt orealistiskt.

En erfarenhet av sprutbyte är att möjligheterna till en bättre hygien också stärker den personliga värdigheten och känslan av kontroll över tillvaron. Därför kan sprutbyte även psykologiskt underlätta steget att gå in i missbruksbehandling och rehabilitering."

Nu verkar moderaterna helt stänga dörren till sprutbyte. Det är beklagligt.

Frågan är etiskt och filosofiskt besvärligt, men när man väger olika konsekvenser mot varandra hamnar även jag i att förorda sprutbyten.

Andra bloggar: Maria Abrahamsson

Inga kommentarer: