måndag 8 februari 2010

Fildelning är inte stöld snarare billig marknadsföring

Daniel Johanssons rapport om musikindustrin uppmärksammades av bloggen förra året.

Nu har rapporten väckt nytt uppseende, länk. Konklusionen är att upphovsrättsorganisationen Iflpi är en av vinnarna när det säljs mindre cd skivor. Egentligen visar bara detta att musikbranschen utvecklar sig. När cd försvinner kommer nya distributionssätt av musik. Mera omvälvande är det egentligen inte. Så fungerar varje effektiv marknad.

Det som är värt att hålla i minnet är att fildelningen paradoxalt nog gynnar upphovsrättsorganisationer som Ifpi. Skälet till detta är att fildelare ofta köper musik exempelvis på nätet eller lyssnar till konserter. Det skapar intäkter för upphovsrättsföretagen. Man kan i nuvarande upphovsrättsituation se fildelningen som en sorts reklam. Den svartmålning man gör av fildelare som tjuvar stämmer inte. Fildelarna är snarare billiga marknadsförare av musik.

Några av slutsatser i rapporten var:

"Den svenska skivindustrins intäkter minskade från 1654,6 miljoner kronor år 2000 till 781,9 miljoner kronor 2008. Förra året såg man dock ett trendbrott, och intäkterna ökade med 80 procent. Förklaringen är bland annat Ipred-lagen, nya tjänster med strömmat material som Spotify och att det blivit lättare att köpa musik via mobiltelefonen.

* Samtidigt ökade intäkterna från live-framträdanden. Exakta siffror är svåra att få fram, men på ett ungefär handlar det om en fördubbling.

* Också rättighetssällskap som Stim, Sami och Ifpi är vinnare, då deras intäkter skjutit i höjden."

Nästa viktiga diskussion är hur vi kan skapa en modern upphovsrättslagstiftning som främjar kreativ och ekonomisk utveckling.

Andra bloggar: Rick Falkvinge

Inga kommentarer: