måndag 8 februari 2010

Tre val, tre (o)lika röster

Hänt i Värmdö
Entreprenören och bloggaren skriver om Värmdöpolitiken, länk i en bloggpost.

Han skriver bland annat: "Det aktualiserar återigen tanken: Tre val, tre röster

Det behöver inte betyda att det är samma parti eller allians som levererar det i kommunen mest trovärdiga politiska alternativet som på riksplanet. Jag säger återigen med den drunknes envishet: I kommunen är det dessutom lätt att se vilka politiker det är som ˝håller”. Vilka som är engagerade. Vilka frågor de driver och vilka resultat det gett eller kommer att ge. De ligger närmare verkligheten (borde i alla fall göra det), frågorna är snabbare och du ser snabbare resultaten av de lokala politiska besluten."

Han skriver LG Nilsson fortsätter och beskrivningen av kommunalrådet och kommunstyrelseordföranden Lars Erik Alversjö är inte nådig:: "Nej istället spelar vi som fullvuxna kommunalråd för gallerierna och sätter näsan i vädret: ”Jag går visst upp i finsoffan med mina skor, vad du än säger mamma…”

L G Nilsson är med intill visshet gränsande sannolikhet borgerlig på riksplanet. Nu väljer han att återigen föra fram idén och tre val tre (o)olika röster. Han kommer att lägga rösterna olika i de tre valen.

Jag håller med LG Nilsson om att kompetens ska avgöra samtliga val. Det är dags att granska vad partierna sagt och hur de gjort.

För egen del hoppas jag att alla partier ställer upp med sina bästa lag.

Fast i bland blir jag orolig för Värmdös del.


2 kommentarer:

Jakob Fritzell sa...

Hej
Nu har du lyckats få svart text på svart bakgrund. Man vill såklart läsa dina inlägg.

Det är ju inte alltid det räcker med 'bästa laget' i bedömningssporter, men givetvis är det önskvärt - för Värmdös väl - att bästa uppställningen får gälla. Vi är många som hoppas att det blir så.

Stefan Mårtensson sa...

Kul hoppas man kan hitta det bästa och mest kompetenta laget för att styra Värmdö kommun