torsdag 26 mars 2009

Avreglering på räls

Skenhelig, så kan man säga att inställningen till SJ varit.  En och annan gammal konservativ SJ-kramare har säkert hjälpt till att hålla tillbaka utvecklingen.

Redan år 1988 gjordes en uppdelning mellan banverket och statens järnvägar. Banverket skulle äga, underhålla och utveckla järnvägens infrastruktur. SJ däremot skulle vara en operatör, bland andra. Detta senare har tagit tid. Allt för lång tid kan man tycka. 

Därför är det glädjande att infrastrukturminister Åsa Torstensson nu släpper konkurrensen helt fri på järnvägsnätet. Det kommer att innebära mycket positivt för resenärerna. Tänk er bara om SAS fortsatt skulle haft kvar monopolet på många linjer i luften. Skulle det inneburit något bra för passagerarna? 
-Knappast. 

Ett bra och liberalt förslag från Alliansregeringen.

Andra media: DN, SvD,

Inga kommentarer: