måndag 9 mars 2009

Citybanan: fort men fel eller en vanlig baksmälla?


Citybanan kostar pengar, dessutom stora pengar.

Invigningsfesten häromveckan gick på cirka 1,5 miljoner. I dessa kristider kan man undra över prioriteringarna ibland.

Det här betalade man för:
John Chrispinsson 45.000, fyrverkeri 100.000, korv och dryck inkl personal 120.000, scen, ljud och ljus 725.000, Amy Diamond 65.000, laser 90.000, projektledning 200.000, tält, ljus och fyrar 79.000, ConRytmo 93.000.

Fortfarande är inte Citybanans framtid slutligt avgjord i miljödomstolen. Trots detta pågår byggnadsarbetena för fullt. Det gör att utfallet av miljöprövningen inte får några konskevenser i praktiken. Domstolsprocessen blir bara ett spel för gallerierna.

Att det behövs en utbyggd kapacitet är det ingen som betvivlar. Särskilt inte som ny statistik visar att det åks mer tåg än någonsin, länk. Frågan är bara om citybanan är bästa lösningen? 

Allt fler börjar tvivla. Svds ledarblogg hade i januari en intressant bloggpost i ämnet, länklänk. Det alternativet Svd framför skulle kunna länkas samman med det mycket spännande sk stadsgårdsprojektet, länk

Citybanan kostar cirka 16 miljarder och kan stå färdigt 2017 om nu budget och tidsplan håller.

Bland alternativen finns ett projekt som heter centralbanan, länk. Det kostar cirka 5 miljarder. Centralbanan löser sannolikt det problem man vill lösa mera effektivt, snabbare och mera miljövänligt. Byggtiden är  till exempel 5 år. Då skulle det rent teoretiskt bli möjligt att bygga ett operahus enligt stadsgårdsproektets förslag inom samma kostnadsram och dessutom få pengar över.

Problemet verkar vara att man både från banverkets sida och från majoriteten i Stockholms stadhus är rädd för att lyssna och ta in nya idéer. Det är en farlig väg att styra på.

Andra media: Aftonbladet, DN,
Andra bloggar: Per Ankersjö,


Inga kommentarer: