torsdag 26 mars 2009

Vad och hur gör ni för att förverkliga öppenhetsmanifestet?

Centerns öppenhetsmanifest är riktigt bra och inspirerande liberal läsning, länk. Bara för det är det värt att bli medlem i centern, givet att man förverkligar det. Annars har det motsatt effekt.

En av dem som är centerpartist till 90% numera är Anders Berglund, länk. Han är besviken på att öppenhetsmanifestet inte har omsatts i praktisk politik. 

Min fråga är:
På vilket sätt kommer du Johan Linander, du Karin Nilsson, du Annie Johansson, länk, att arbeta för att centerns öppenhetsmanifest realiseras i justitieutskottet och riksdagen under resten av denna mandatperiod? 
Var gärna så konkreta som möjligt.

Ni sitter som ledamöter och ersättare i riksdagens justitieutskott för centerpartiet. 
Det är ni som har huvudansvaret. 
Därför är ni svaret skyldiga.

En del socialdemokrater har vaknat och reflekterar nu i motioner om hur upphovsrätten kan moderniseras, länk. Även om jag inte håller med om allt som motionärerna säger är det ett steg i rätt riktning.

För dem av er som vill ha ytterligare inspiration finns en sammanställning av POSM (Political Open Source Management, intellektuell allemansrätt och den elektroniska offentlighetsprincipen, länk.

Andra media: DN,

3 kommentarer:

Markus "LAKE" Berglund sa...

Jag kan ju posta det här också, så du kan korrigera det. Du fick till mitt förnamn fel. Men tack så mycket för stödet och länken.

Markus "LAKE" Berglund sa...

Här kommer en manuell trackback också. Jag undrar precis samma sak:

Mer tankar om varför jag blev Guldpirat

Ha det underbart!

Markus "LAKE" Berglund sa...

Ps, ett par tips - duhar fortfarand einte ändrat mitt förnamn i texten.

Sedan är länken till Öppenhetsmanifestet blivit trasig. Använd gärna denna istället:

http://lakonism.blogspot.com/2010/08/centerpartiets-oppenhetsmanifest-fran.html

Och så anar jag at den sista kommentaren här är spam. Den aksnek ska plockas bort?