Argumenten om att han aktivt varit med om att skapa krisen är bestickande. Forfarande bör det finnas en klar bodelning mellan vad en stat ska göra och vad företagen och dess ägare har för ansvar.
Efter de statliga bonusutbetalningarna i AIG ska nu den nya administrationen visa tänderna. Första offret blir bilindustrin. Det verkar som om administationen praktiserar en psykologisk kontakt- eller försvarmekanism som kallas projektion.
I potten ligger 16,6 miljarder dollar. General Motors vill ha de pengarna för att överleva. Bolaget har redan tidigare fått 9,4 miljarder dollar. Det är en mycket tveksam metod att staten på detta sätt bli bilfabrikant. Ett konkursförarande enlig chapter 11 skulle sannolikt vara mycket mera kostnadseffektivt.
Genom den Amerikanska statens insatser snedvrids konkurrensen. Bolag som Toyota och BMW har betydande verksamhet i USA. Dessa bolag diskrimineras och de "inhemska" bolagen får gigantiska förmåner.
Någon liberal våg ser vi inte i USA.
Det är riktigt att Wagoner avgår som koncernchef för GM. Däremot borde det varit ägarna som tagit det steget. Nu tar staten över ägaransvaret. Det ger fel signaler. Vi kan närmast beskriva detta som en dålig form av gammal socialdemokratisk näringspolitik.
Heder åt Olofsson, Borg och Reinfeldt som vågar ta sitt ansvar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar