Från den 13 augusti är City tillbaka som vanligt på måndagar och torsdagar.
För att annonsera i tidningen ring till City.
Textannonser: 08 586 480 32, rubrikannonser: 08 586 480 31 eller mail: cityann@city.se.
______________________________________________________
Var Citys nättidning har tagit vägen vet vi inte. Att chefredaktören Mikael Nestius är borta vet vi däremot. Johan Ingerö kommenterar förtjänstfullt denne mans tveksamma insats i den offentliga debatten, länk.
Att tidningen City är tillbaka ska förmodligen tolkas som att den är tillbaka och bringar Bonnierkoncernen problem.
Projektet "City" var den senkomnes sätt att konkurrera i gratistidningssfären. Något år tidigare hade den dåvarande koncernchefen Bengt Braun fått erbjudandet att förvärva hela "Metrokonceptet", men avstått. Svaret blev på övertid City.
Bonnier avstod också från att delta i strukturrationaliseringen av gratistidningsmarknaden i Stockholm. Nu står Bonnier på ena sidan och Schibsted/Kinnevik på andra.
Journalistiskt varCity stundtals bra. Fokuset var också bra. Stockholmsfokuset tilltalade många. Problemet var bara lönsamheten. Det kostade stora pengar från början till det slut som snart närmar sig.
För Bonniers är detta bara ett av problemen. Expressen och Dagens Nyheter tappar fart och lönsamhet.
Den mediakoncentration som Marita Ulvskog såg som ett problem var det, men från helt andra utgångspunkter än hennes. Den skapade en känsla av att vara sig själv nog. Den unika ställningen skapade en känsla av att var osårbar. Det hämmade kreativiteten.
2009 kommer att bli ett utmaningarnas år för Bonniers.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar