måndag 26 april 2010

Rödgrön järnvägspolitik: Biljetten? -Nej vi tar det på krita

I natt glömde jag att jag var rödgrön. Jag gick ombord på ett höghastighetståg från Stockholm med destination Köpenhamn.

När konduktören kom meddelade jag helt frankt att passageraren på samma tåg nästa dag skulle betala för mig. För egen del kunde jag för syns skull betala en mindre del.

Nu var det inget problem sa konduktören. För staten hade inte byggt färdigt höghastighetsjärnvägen. Jag slapp betala. I stället blev jag ganska sur. Nu hade jag hoppat ombord och fick inte höghastighetståg på hela sträckan. Vilken nedtur!

Det verkar som om de rödgröna vill andra betala senare för sin tågsatsning som är mycket underligt konstruerad. I vart fall om man får tro den debattartikel i ämnet som återfinns på DN debatt, länk. Undertecknarna är Sahlin, Eriksson Wetterstrand och konduktör Ohly.

Hur mycket höghastighetståg som vi egentligen får är dessutom oklart. Enligt vad debattartikeln säger ska det bli högahstighetståg mellan Stockholm och Linköping och mellan Göteborg och Borås. Hur det ska bli mellan Linköping och Malmö får vi inte veta. Inte heller får vi veta om hur det blir med höghastighetståg mellan Stockholm och Göteborg. Vi vet heller inte hur det går mellan Göteborg och Köpenhamn.
När detta ska ske får vi heller inte veta.

Det vi säkert vet är att de rödgröna ska satsa dubbelt så mycket som regeringen på järnvägar och vägar. Notan ska ökas med 120 miljarder fram till år 2021.

Visst är det bra med satsningar på höghastighetståg, men biljetten måste betalas och inte skjutas på framtiden. Sunda statsfinanser är en förutsättning för att kunna driva en ansvarsfull klimatpolitik.

Jag kan inte annat än hålla med Per Ankersjö som ser utspelet mer som ett stort tågrån.
Bilden kommer från honom.

2 kommentarer:

Johan Westerholm sa...

Stefan

Och 70 MDR SEK ofinansierade skattesänkningar?

Tyvärr, det skedde på krita det med men med era hurrarop, utan att ett enda jobb skapades enligt tillgänlgiga analyser från bland annat Nordea och SEB

Hemlige sa...

Sträckan Göteborg-Borås är Sveriges tredje största pendlingsområdet i Sverige, efter Uppsala-Stockholm och Malmö-Lund. Men alliansen kontrar säkert med en helikopterpendel mellan Göteborg och Borås?