torsdag 25 juni 2009

Nytt utspel från Värmdömoderaterna löser flera problem

Hänt i Värmdö
I en fiktiv intervju för bloggen kommer Christina Naess med ett utspel som kan lösa många problem i Värmdöpolitiken. Hon är tidigare kommunstyrelseordförande i Sollentuna (m) och gift med kommunstyrelsens ordförande Per Neass (m) i Värmdö. 

Jag kan bekräfta att Per och jag fortfarande är gifta. Däremot bodelade vi för att undkomma förmögenhetesskatten för flera år sedan. Det var en rent formell historia. Det var business as usual. Nu har den dj-vla Alliansregeringen avskaffat den skatten, så vi gör ingen vinst länge. Jag är riktigt förbannad. Det här är en fiktiv förlust på flera tiotusentals kronor per år, säger fru Naess.

Sedan fortsätter hon klart och fiktivt, att Per bor på Kungsholmen. Det vet ju alla. Jag säger som björnen Baloo i Djungelboken: killen är med mig. 
Det som verkar irritera är att Kungsholmen och Värmdö inte är samma sak. 
Jag föreslår att Värmdö byter namn till Kungsholmen. 
Vad är då problemet? 
Per bor på Kungsholmen och är fullmäktiges ordförande på Kungsholmen. 
Det är vad jag kallar frid och fröjd fortsätter en påtagligt nöjd fru Naess.

Sedan har jag läst moderaternas hemsida på Värmdö, länk.  Om jag förstår saken rätt har moderaterna i Värmdö hämtat inspiration från kommunisterna i Kina. 
De ber sina medlemmar att göra självkritik och kritiserar dem öppet. Man kan falla i onåd. Partisekreteraren Hedberg och ordförande Naess har skrivit under ett sådant Kinainspirerat uttalande. Det inger respekt. 

Förresten tycker jag att min man liknar Mao Zedong. 
Vore det inte på sin plats att man i moderaterna började med väggtidningskampanjer där man kritiserar tendenser som den lokala partiledningen inte gillar. Ett första steg i den riktningen är valaffischerna på vatten, länk. Nästa borde vara väggtidningar.

Personligen tycker jag att Värmdö borde ansöka om att få ingå i folkrepubliken Kina, fortsätter fru Naess. Det skulle lösa hela problemet med avgiftbeläggningen av Skurubron. Vi döper om den till Ho Chi Min leden. Den kan vi faktiskt avgiftbelägga. Det vi har talat om är att vi hoppas att Erik Langby inte tvingar oss att avgiftsbelägga Skurubron. Vi har aldrig lovat något om Ho Chi Min leden.

Nu bryter en påtagligt virtuellt uppspelt Per Naess in. Ja detta är riktigt bra. Gustavsbergsteatern skulle kunna byta namn till "folkets stora sal". Torget utanför kan bli "himmeslka fridens torg". 

Tänk er att byta ut skulpturen vid kommunhuset i Skogbo mot en staty av en sittande Mao Zedong. Folk kommer inte veta om det är jag ett han som är avbildad, skattar Naess.

Personligen tycker jag att vi måste få fler styrande par i politiken. Monica och Erik Petterson är ett bra exempel på hur det kan gå till. Jag tycker det var som bäst i Sollentuna när Christina var kommunstyrelsens ordförande och jag var fullmäktiges ordförande. Vi kunde bereda ärendena i sovrummet. Så skulle jag vilja ha det i Värmdö också fortsätter, herr Naess. 
Titta på hur bra Mao och Maos fru styrde Kina. Så borde det vara i Värmdö också.

En annan vinnare är unge partisekreteraren Hedberg. Han får en helt annan styrka bakom sin titel. Det är något annat att vara partisekreterare med Kinainfluens än en svag Sverigeinfluerad sådan. Jag kan inte annat än se att alla blir vinnare genom detta. 
Fru Blomberg få söka politiks asyl i USA.

Vi har förgäves sökt nå kommunstyrelsens ordförande Lars Erik Alversjö för en kommentar.
En lägre partifunktionär meddelar att nyordningen inte kommer att innebära så mycket förändring för Alversjö. Han gör inte många knop i dag och det kommer han inte att göra i det nya systemet heller, fortsätter partifunktionären.

Den tidigare kommunstyrelseordföranden sätter dock de vilda växterna i halsen när han hör om förslaget. Jag hade för min del hoppats att vi skulle närma oss det gamla sovjetiska kommunistpartiet. Så detta är en stor besvikelse, avslutar Jonas Nilsson.

Allra sist vill Camilla Lien också kommentera nyordningen. Personligen skulle jag älska detta. Som yngre ville jag gärna bli rödgardist. Jag slår ofta på de som redan ligger i partiet och redan nu lägger folk ord i min mun som jag publicerar okritiskt. Så egentligen är det ingen stor skillnad, myser fru Lien.

Skämt åsido
Jag kan inte annat än förvånas över vad som sker i ett av de demokratiska partierna i Värmdö. Högt i tak verkar man inte ha. Att medlemmar som varit med och byggt upp partiet behandlas kom dissidenter i Kina ger mig en dålig smak i munnen. Samtidigt respekterar jag moderaterna på riksplanet för att ha högt i tak. Fredrik Reinfeldts återkomst och i triumf är ett exempel på detta. Jag skulle önska att moderaterna blev lite mer storsinta på Värmdö också.

Trevlig sommar förresten.

Andra artiklar om Värmdö kommun: länk, länk, länk, länk.

Inga kommentarer: