För den som inte känner till Chris Anderson bifogar bloggen följande klipp från wikipedia.org:
Den långa svansen (engelska The Long Tail) är ett begrepp som chefredaktören för tidskriften Wired, Chris Anderson, myntade i Wired-artikeln "The Long Tail" i oktober 2004. Den långa svansen innebär att via nätverk på Internet ökar marknaden för produkter som tidigare sålde väldigt dåligt. Uttrycket kommer av formen på en efterfrågekurva där fördelningen till vänster bildar en liten skock. Till höger om denna faller kurvan snabbt, och bildar en "lång svans". Anderson menar att det sammanlagda försäljningsvärdet av de småsäljande produkterna kan vara lika stort som värdet på de produkter som traditionellt ansetts som storsäljare, varför det i den elektroniska tidsåldern med låga eller inga lagerhållningskostnader kan vara värt att satsa även på produkter i en smal nisch. Typiska branscher där denna affärsmodell visat sig framgångsrik är internetbaserade musikaffärer och bokhandlare somAmazon.com."
Den stora poängen med Anderson nya bok är att man behöver inte ta betalt överallt utan man tar betalt på rätt ställen, givet att man vet vad man gör. Som vanligt kan man justera priserna beroende på om man vill ha stora volymer eller ej. Detta är i sig inget nytt. Ta bara IKEA som har förstått att använda attraktiva prismodeller och ta betalt på rätt ställen. Med internet och materila som är digitalt lagringsbart blir bara möjligheten att justera priset så oändligt mycket större.
Den som har en bra strategi för hur man kombinera gratis och betalt tjänar sannolikt mycket mer än den som tar betalt i alla led.
Freefinns som ljudbok gratis. Vill du ladda ner den så kan du gör det med denna länk.
Det är spännande lyssning.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar