måndag 2 februari 2009

Klarläggande om geografi sökes

Hänt i Värmdö
Jag läser på Annika Anderssons blogg att kommunstyrelsens arbetsutskott har bifallit en motion om mer närproducerade livsmedel. Jag tror inte att en motsvarande motion om närproducerade politiker skulle bifallas, tursamt nog. Däremot undrar jag vad som gäller för politikers bostadsort. Närboende politiker var hela idén med kommunalpolitiken. 

På kommunfullmäktigemötet förra veckan valdes Karin Nordblom (c) till ordinarie ersättare i valnämnden. Jag trodde man var antingen ersättare eller ordinarie ledamot. Det stämmer inte. I vart fall om man får tro ordföranden Per Naess, i fullmäktige. 

Han är ett exempel på en icke närboende politiker. I vart fall om man får tro en god vän som i går blev arg när jag sa att Kungsholmen är en del av Värmdö kommun. Han sa att jag ljög. Trots att jag försökte förklara att kommunfullmäktiges ordförande inte kunde ta så fel. 

Han bor ju på Bergsgatan 27, på Kungsholmen tillsammans med sin fru Christina. Han åker hennes bil fram och tillbaka från stan för att vara med på sammanträdena i Värmdö kommun. 

Per gör ju inte fel. Han agerar med hela sin lekamen, som borde vara närmare 0,1 ton som om Kungsholmen ligger inom Värmdö kommuns gränser. Annars hade han för länge sedan avsagt sig uppdraget som kommunfullmäktiges ordförande och ersättare i kommunstyrelsen. De får man nämligen bara ha om man bor i kommunen.

I annat fall får väl den nyvalde ordinarie ersättaren ta upp frågan om Per Naess är valbar för de uppdrag han har. Det gör man i valnämnden som ska utöva tillsyn i sådana frågor.

För Per Naess kan väl ändå aldrig ljuga om att Kungsholmen inte ligger i Värmdö kommun?

Inga kommentarer: