När upphovsmännen till tidningen Metro uppsökte dåvarande Bonnierkoncernens koncernchef Bengt Braun fick de veta att deras idé var värdelös. Bonniers var inte intresserade förklarade man. Dagen därpå fick man ett möte med Jan Stenbeck. Han bad killarna vänta. Med sig fick upphovsmännen var sin rejäl check och ett avtal om att bli helt utköpta inom något år. Tidningen började planeras dagen därpå. Kort därefter kom det första numret av tidningen Metro i Stockholm. Den första tidningen kom ut den 14 februari 1995.
Bonnierkoncernen ägnade många år på irritation över det förlorade tåget på gratistidningsmarknaden. Först i oktober 2002 kom svaret. Då utgavs tidningen City. Det tog alltså 6 år innan Bonniers svarade. Vad det kostat i pengar för koncernen kan vi bara spekulera i. Ointresset har inneburit miljarder i uteblivna intäkter, som kunde varit Bonniers. Det har dessutom kostat åtskilliga 100-tals miljoner i förluster för att etablera tidningen City.
Upphovsrättsindustrin har förlorat många tåg. I stället för att lita till egen innovationskraft blir svaret krav på lagstiftning. Problemet är att det tåg som lämnat stationen kommer inte tillbaka. I var fall inte vid samma tidpunkt och dag som det en avgick. Att lagstifta om ett förbud för någon att missa tåg är omöjligt.
Det ligger i sakens natur att nydanarna ofta är oskyddade av lagstiftningen. Debatten kring the Pirate Bays grundlagsskydd vittnar beklagligtvis om okunskap.
Det bästa skyddet för the Pirate Bay är det egna varumärket och den egna tjänsten. Behovet på marknaden kommer i längden att vinna över lagar som försöker stänga siten. Sedan kan jag bara beklaga att lagstiftningen ger the Pirate Bay litet stöd. Rättsprocessen med start på måndag kan klargöra om the Pirate Bay också är rättslösa.
När nyfikenheten avtar och riskviljan försvinner lever industrier farligt.
Facit i Åtvidaberg skrattade åt de Japanska miniräknarna.
De hade också önskat lagstiftning för att skydda dem.
Andra bloggar: Backend media, Opponent, Opassande
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar