lördag 21 februari 2009

Ett konstruktivt inlägg om upphovsrätten

Piratpartiets Christian Engström skriver en bra bloggpost om upphovsrätten. Rubriken är "ingen vill avskaffa upphovsrätten". Det är huvudet på spiken. 
Det är i stället en fråga om att skapa en upphovsrätt som går i takt med medborgarnas rättsuppfattning och modern teknik. Ledarbloggen i Svenska Dagbladet skrev också tankvärt om upphovsrätten häromdagen.

Några centrala frågor är:
-hur lång ska skyddstiden vara?
-hur ska skyddet uppkomma? Ska man registrera sin rätt för att den ska uppkomma?
-hur ska upphovsrätten utformas för att understödja nya affärsmodeller?
-hur kan man införa möjlighet att "citera" bilder, film, och musik?
-öka möjligheterna till fri "icke kommersiell användning"

Jag har motionerat till centerns riksstämma om detta. Jag hoppas att partiet kan leva upp de förväntningar som finns om att stå för ett liberalt synsätt inom upphovsrätten. 

Folkpartiet kan numera uppenbarligen inte ens stava till ordet liberal på detta området. Det finns ett politisk vacum här inom borgerligheten. Tar man inte det  snart kommer Piratpartiet vara ett av de få trovärdiga alternativen.

Andra bloggar: Mymlan

6 kommentarer:

Lars-Erick Forsgren sa...

Instämmer med djup sorg i mitt hjärta.
Det finns ett STORT vaccum i dagens politik efter det att liberalismen mist sin partipolitiska hemvist.

Fp är mest bara sorgligt. Det känns smärtsamt för mig som kämpat för liberalismen inom/genom i fem decennier.
Vissa insteg temoporärt i andra partier, men ingenstans har den funnit ett stabilt fotfäste.

Partierna är alla opålitliga idag.
Men den ideologiska medvetenheten finns hos enskilda människor, i flera partier och utom dem.

Men ditt inlägg om upphovsrätten var bra. Liksom Christian E:s skiss.

Gun Svensson sa...

Kanonbra!!! Svenska folket kan inte vänta till 2030 innan upphovsrätten reformeras. Såg du Isobel Hadley-Kamps ledare i dagens Expressen? Den är läsvärd, liksom Deepeditions blogg med länkar till hans artiklar i Newsmill och Resumé. Jag önskar jag vore 40 år yngre så att jag kunnat engagera mig i den folkresning som krävs för att få politikerna att förstå vad de ställer till med.

Anders sa...

Vacuumet sträcker sig även till mitt parti (S)om uppför sig som en amöba för att slippa ta i vissa frågor...
tidens viktigaste frågor...

Allvarligt talat. Jag och 6 till sossar har just snickrat ihop en motion om moratorium. Alltså stopp för alla vidare repressiva, integritetskränkande lagar.

Vår ambition är att hinna skriva vettiga motioner om
1) Upphovsrätt
2) Ett fritt och eller neutralt Internet, med vettiga lagar/spelregler, som en förebild för övriga världen.

Vår motion finns här och är det något i den som ni kan använda, gör det:
Motion om moratorium

Jag är en tämligen "opolitisk" författare som är medlem i SAP.
Jag ser dessa frågor som icke hemmahörande inom något särskilt block eller parti.
vi i S har nu ont om tid att få ihop bra motioner kring exv Upphovsrätt.
Det gläder mig att du är på väg att förverkliga en sådan i ditt parti.

Mvh
Anders

Stefan Mårtensson sa...

Lars-Erick är det inte dags för en liberal revolution inom folkpartiet?

Stefan Mårtensson sa...

Farmor Gun du engagerar di redan. Din röst i bloggosfären är viktig just där du inte är 20. Dessutom har har du en kunskap och erfarenhet som gör dig extra trovärdig

Stefan Mårtensson sa...

Hej Anders
Ert initiativ är jätteviktigt