Nu har hon fastnat för att köpa bil. Idén är att köpa SAAB.
Om man köper SAAB för en krona kan man beräkna att förlusten kommer att variera mellan 2 och tre miljarder kronor per år. Låt oss ta genomsnittet 2,5 miljarder i förlust per år.
Det motsvarar 270 kronor svensk och per år.
Ska hon sedan ta fram en ny bilmodell talar vi om mellan 15-35 miljarder kronor. Låt oss säga att vi gör det billigt. Priset blir 20 miljarder kronor. Det blir 2.200 kronor per svensk.
För det får man en äkta SAAB-Sahlin.
Jag föreslår att den säljs som snål miljöbil och en lite mer törstig dieselbil, men fortfarande politiskt korrekt. Dessutom kan man sälja den som elbil. Då med begränsad räckvidd innan den måste laddas igen. Bilen låter ju nästan som om den är en beskrivning av Mona Sahlin själv.
Ett alternativ är att ge varje svensk en årlig bilcheck på 270 kronor. För dem som är under 18 år arrangerar vi ett tvångssparande.
I stället kan det sparade beloppet lösas in till en värdecheck för att ta körkort.
Det blir 5.000 kronor. Ett bra bidrag till "lappen".
Ett annat spännande alternativ är SAAB lotteriet. Staten köper bilar för 2,2 miljarder. Det blir cirka 9.000 stycken. Om varje svensk får delta i lotteriet blir en vinstchansen cirka 1 på 1.000.
Det klart att jag förstår Mona Sahlin. Hon vill sätta ett avtryck i historien.
Då är det svårt att hitta något som slår SAAB-Sahlin. Alla modellbeteckningar börjar med (s).
Korta fakta om SAAB 2007: antal producerad bilar: 125 086. Resultat: förlust 2,2 miljarder kronor. Resultat per bil -17.586.
Andra bloggar: Per Ankersjö, Federley, Magnus Andersson, Per Ankersjö, Johan Ingerö, PJ Anders Linder
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar