onsdag 7 januari 2009

Apple tänker rätt och Ask tänker fel

Apple släpper kopieringsspärren på itunes, rapporterar DN och Sydsvenskan.
Det är intressant att just Apple börjar ändra affärsmodellen för musik. Det har varit föregångare i att skapa affärsmöjligheter inom it sektorn. Från att skapa hårdvarorna ipod och iphone har man nu övergått till att fokusera på tjänster och mjukvara. Hårdvaran blir plattformen och murbräckan. Tjänsterna kan på sikt bli de som genererar de stora intäkterna.

Det är en viktig omläggning av strategin som ligger bakom beslutet av ta bort kopieringsskyddet. Frågan är vad nästa steg blir?
För det är helt säkert att det blir ett eller flera nästa steg.

Här ser vi hur marknadsledarna för distribution av musik, Apple ändrar sin syn på upphovsrätten och affärsmodellen för upphovsrätt. Man gör det efter att ha sålt 6 miljarder låtar på nätet. Uppenbarligen ser Apple något nytt som gör att man tar risken att förlora 9 kronor per nedladdad låt.

Trenden är densamma hos musik och bokdistributören amazon.com. Där ser vi att det mest sålda albumet under 2008 var gratis. Det heter "Ghosts I-V" och är  av Nine Inch Nails. Trots detta har Amazon fått störst intäkter på detta album under 2008. 
Det var frivilligt att betala och ändå gjorde konsumenterna det i stor utsträckning.
Här finns en spännande dynamik. Här finns spännande affärsmöjligheter.
Den licensmodell man valt är en "creative commons". Frågan är vilken marknadsaktör som rycker åt sig initiativet? Apple verkar i vart fall ställa sig i "pole position".

Marknadsdynamiken ser ut på ett annat sätt än den Svenska lagstiftaren tänkt.
Mycket talar för att IRED lagen kommer att bli till mer skada än nytta för både konsumenterna och upphovsrättsinnehavarna.

Andra bloggar: Nina, the real mymlan,

Inga kommentarer: