onsdag 27 januari 2010

Var man (och kvinna) sin egen Toyota

Hänt i Värmdö
I Trollhättan är det bara bilar som gäller i dag. Spyker, SAAB och Spyker-SAAB är märkena för dagen.

Värmdö kommun som vill hänga med och vara framåt vill inte vara sämre. Där har dock bilmärket för dagen varit Toyota. Kommunstyrelsen har lärt sig mer om bilmärket.

Det gäller inte att göra varumärket Värmdö mera internationellt. Inte heller har man diskuterat en ny hemlig slogan. Visst har vi hört det tisslas och tasslas om: "Värmdo the Scandinavian home town of Toyota".

Vad man kanske skulle lärt sig av Toyota var hur man återkallar saker om ting. Toyota har som bekant återkallat 2 miljoner bilar. Ett av skälen är att gasen fastnar i botten. Det har den gjort på vissa håll inom Värmdöpolitiken också.

Nej, i stället gällde det att lära sig så kallad lean production. När heldagsseminariet var slut kunde man höra att många av de höga politikerna var mycket nöjda.

GM, den tidigare ägaren till SAAB började 2004 inplementera lean production. Det ledde till en ökad produktivitet. Tyvärr räddade det inte bolaget. Det fanns strukturella problem som var större.

Det som är centralt för att lean production ska fungera är kvalitetskompetensen. Detta är sannolikt den största utmaningen för att får lean production att fungera i Värmdö kommun. Värmdöcentern har drivit på för att öka kvalitetskompetensen. Hittills har detta skett för döva öron.

Tills vidare får vi hålla oss till godo med politiker och tjänstemän som liknar toyotamärken i ansiktet.

Fotnot: Bilden hämtad från en text kallad. "the history of lean production", länk. Texten är utformad av konsultföretaget Strategos International

Inga kommentarer: