söndag 3 januari 2010

Vilhelm Moberg i retrospektiv

Att Vilhelm Moberg är ganska oomstridd i Sverige är inte precis en nyhet. En doktorsavhandling som refereras i Svenska Dagbladet speglar nu författaren liv och gärning, länk.
När man först läser rubriken: "Varsamt behandlad legend" i Svenska Dagbladet får jag onda aningar. Nu gäller det att riva ned Moberg från pidestalen. Naturligtvis gäller detta för den händelse man satt honom på en sådan. Är detta början på ett mediedrev mot Moberg.

Sedan när jag läser referatet lite närmare blir jag mera positivt inställd. För min egen det var Moberg på många sätt mannen i två läger. Å ena sidan fast förankrad i agrarsamhället och å andra sidan i det moderna Sverige. Han skildrade mer än att ge pekpinnar. Han grävde och tog fram fakta och gav dessa en spänstig språkdräkt. Läsaren ansågs av Moberg förmögen att dra sina egna slutsatser. Framförallt appellerar han mer till sinnena mer än till tankarna.

I varje läge företrädde han friheten mot överheten. Moberg var smidigare och listigare i sin kritik än till exempel Strindberg. Det fanns flera möjligheter att läsa hans texter. Det gör att de flesta kan smälta det han skrivit.

Sedan ska vi inte glömma bort Moberg som debattören. Personligheten påminner något om Ingvar Kamprad, blygsam men ändå övertygande.

För den skull inte sagt att jag gillar allt vad Moberg skrivit och gillar alla hans idéer.

Inga kommentarer: