torsdag 28 augusti 2008

Flugsvamp är fortfarande farligt

Förgiftningssäsongen har börjat. I radions P1 förklarar man att 3 personer har vistats på Sahlgrenska sjukhusets intensiv efter att ha ätit flugsvamp i förra veckan. 
Nu ger även Matmagasinet chans till förgiftning enligt Aftonbladet.  I  ett recept till "världens godaste äppelkaka" ska man enligt magasinet ha 20 muskotnötter. 

Flugsvamp är jag försiktig med vare sig den är lömsk eller vit. Varför chansa? Det är gott med svamp, men jag plockar bara sån som jag säkert vet vilken sort det är. I svampskogen blir jag en fegis. 
Hade jag varit viking och skulle ut på bärsärk hade säkert situationen varit en annan. 

Enligt experterna är flugsvamp så giftigt att man bör undvika att slicka på en kniv som man skurit i en flugsvamp med. En flugssvamp är tillräcklig för att bli förgiftad.

Sen är jag lite förundrad över hur någon utan att ifrågasätta maler ned 20 muskotnötter i en äppelkaka. 
Det tycker jag är ett fall för Jan Björklund. 
Skolan måste vad gäller de här äppelkakebagarna missat att undervisa i kritiskt tänkande. 

Man kan inte annat än hålla med  vd.n för Sveriges Hotell- och Restaurangägare, Mats Hult som varnade för att äta för mycket mat på herrmiddagen.

Inga kommentarer: