Nuder följer sin vapendragare Persson i fotspåren. Denne återfick ju de politiska talförmågan för någon månad sedan. Nuder ska enligt Newsmills radarpar Leo Lagercrantz och PM Nilsson skriva om USA valet från ett ekonomiskt perspektiv.
Undrar om Nuder höjer sin stämma för att få ett toppjobb inom eller utanför en sannolikt kommande socialdemokratisk regering?
Om man bortser från personen Nuder så börjar ett nytt mediemönster ta form. Den viktigaste debattplattformen är inte längre debattsidorna i de stora rikstidningarna. Inte heller får man bra genomslag längre som krönikör i någon tidning. Utgångspunkten är numera nätet.
Bloggen som plattform påverkar resten av mediavärlden. Interaktiviteten skapar ett snabbare debattformat. Det vi ser är att ribban har sänkts för att kunna göra sin röst hörd. Det är bra.
Vi kommer nog inte att få se några nya dagstidningar i det närmaste, men vi kommer att få se fler elektroniska medier.
Vi har redan sett flera lanseringar.
Ekonomisajten e 24 är i dag en viktig konkurrent till Dagens Industri.
Politikerbloggen fångar uppmärksamheten lika mycket som Dagens Nyheters och Svenska Dagbladets ledarsidor. Newsmill skriker högt i bloggosfären och har förutsättningar att bli ett viktigt och välbesökt debattforum. Blocket.se är en guldgruva som annonssite för norska Schibsted.
Vissa klagar över att antalet socialdemokrater som bloggar från Demokraternas partikonvent för Newsmills rälning. Jag tror att socialdemokraterna börjar inse styrkan i de elektroniska medierna. Ines Uusman doktrinen om att "internet är en modefluga" håller på att ersättas av en elektronisk kampanj- och debattstrategi.
Om vi ska vara rättvisa mot henne så var det en rubriksättare i Svenska Dagbladet som skapade det snart bevingade citatet den 12 maj 1996. Uusman ifrågasatte om det planlösa surfandet på internet skulle fortsätta.
På högersidan finns flera vassa fristående skribenter. Flera av dem formar åsikter som mycket snart borde omvandlas till texter i partiprogram.
När får Alliansen mod att försöka att samla dem för att utveckla den borgerliga kommunikationen, debatten och politiken?
Papperstidningen är inte död. Den håller bara försiktigt på att ändra form. Kommenterande, fördjupande och med en känsla av lyx kan den säkert överleva, men kanske inte i det dagliga formatet. Mediapolitiken måste följa med utvecklingen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar