måndag 29 september 2008

Filosofi och politik

Jag bläddrar i en av mina favoritböcker.  Det är ett av världshistoriens mest omvälvande filosofiska verk; Tractaus logico-philosophicus. Författaren är den tysk-engelske filosofen Ludwig Wittgenstein.

I punkten 4.112 i Tractatus skriver Wittgenstein följande:


"Filosofins syfte är att göra tankarna logiskt klarare.
Filosofin är ingen lära utan en aktivitet.
Ett filosofiskt verk består huvudsakligen av förtydliganden
Filosofins syfte är icke "filosofiska satser"  utan att satser klargöres.
Filosofin skall göra tankar, som  eljest är så att säga
dunkla och suddiga, klara och skarpt avgränsa dem."

Tankvärda ord som gäller även politiken, både på riksplanet och lokalt.

Mark Klamberg är i sin bloggpost i dag en god filosof (och politiker). Henrik Alexandersson, opassande och Enligt min humla är några andra. Det finns många fler.
De jag inte har tagit upp här ber jag om ursäkt.

Det börjar bli dags att bedöma politikerna utifrån om de lyckas förklara vad de tycker.
Om de lyckas beskriva vad de vill göra. Sist och slutligen kommer frågan: vad de verkligen gör. 
Hänger dessa tre ihop är det en god start. 
Delar jag dessutom åsikterna som blir till handling är det bingo.                                                

Inga kommentarer: