måndag 1 september 2008

SJ, SJ gamle vän...

Satt några timmar på tåget från Stockholm till Småland i går.
789 kronor kostade resan, enkel tur. När SJs styrelseordförande Ulf Adelsson tycker att SJ har lyckats blir man undrande.
Min upplevelse var att det var dyrt. I priset jag betalade fanns det en miljöbonus. Så var det inte. Jag försökte bara lura mig själv för att inte bli förbannad.

När SJ släpper billiga biljetter och de är slut några minuter efteråt eftersom personer köper dem för att sälja vidare är det något som är fel. Det påminner om alla imperfekta marknader som skapar svarta marknader.

Det kan inte vara SJs uppgift att stödja den typen av marknader.
Självkritik och ändring är vad jag önskar av SJ.

2011 släpps SJs monopol på ett antal stäckningar.
Jag önskar ökad konkurrens redan nu.

Inga kommentarer: