onsdag 10 september 2008

Mer pengar, förenklingar och privat finansiering

Partiledarna berättar att det är mer pengar på väg för att förbättra infrastrukturen i Sverige.
Presentation görs genom en debattartikel i Dagens Nyheter i dag. 
Det är bra att det satsas mer på infrastruktur.

I går presenterade SIKA (Statens Institut för Kommunikations Analys) en rapport om nya trafiksystem som spårbilar. En del spännande nytänkande presenterades här. SIKA försköt fokus från motorvägar till spårbundna lösningar. Det behöver vi-

7,6 extra miljarder satsas under 2009 och 2010. Ökningen blir för dessa år blir totalt 10 miljarder. Nödvändiga och eftersatta projekt prioriteras. Sedan måste de nödvändiga nysatsningarna till. 


Två nysatsningar som måste prioriteras är snabbtåg mellan Stockholm och Malmö, Köpenhamn och mellan Stockholm-Malmö. Ett annat angeläget sådant projekt är en spårbunden ringlinje i Stockholmsregionen. 

Det första jag saknar är en medryckande vision från partiledarna. Det blir allt för mycket "business as usual". 
Det  andra jag saknar i kommunikationen från regeringen är åtgärder för att förenkla tillståndsprocesserna för infrastrukturprojekten. 
Det tredje jag saknar är att regeringen visar på hur privata aktörer kan släppas in för att snabbt flytta fram Sverige vad gäller infrastruktur. Speciellt gäller detta snabbtågslinjerna från Stockholm till Malmö/Köpenhamn och Göteborg.

Vi får hoppas att detta blir klarare när regeringen lägger fram infrastrukturpropositionen.

Inga kommentarer: