Näringsdepartementet föreslår en kort i tre klasser och att fasta öbor och människor över 55 år ska undantas. De som har förarbevis och kustskepparexamen ska kunna växla in dem hos Sjöfartsverket.
Alla remissinstanserna utom åklagarmyndigheten och Svenska Seglarförbundet är i princip för. Dessa motståndare har idén om att sjöolyckorna inte har ökat och att lagstiftningen i dag redan gör att farliga beteenden kan straffas.
Den första tanken är att jag har ett starkt motstånd mot att man måste ha körkort för att vara ledig. När kommer lagen om promenadkörkort, cykelkörkort, skidkörkort? För att inte tala om bloggkörkortet. Det borde vara möjligt att lita på människors omdöme och lita till självbevarelsedriften hos medborgarna på sjön.
Professionaliseringen av semestern är inte något som jag gillar. En bit av friheten lyfts bort. Tyvärr kommer säkert nästa steg bli båtregister och båtskatt. Argumentet kommer då att var att det finns för bilar. Alla fordon som kräver körkort ska beläggas med registrering och skatt. Då dras snaran åt ytterligare. Det känns verkligen inte bra.
Däremot finns det ett problem med båtar. Det är farten. Det är den som är farlig. I sommar har jag sett allt för många galningar på sjön. Människor som har förvandlat en snabbgående båt till ett potentiellt mordvapen. Det är dessa marodörer som inte förmår förvalta friheten som vi måste komma åt.
Ett alternativ där man reglerar det som är farligt är vad jag kan acceptera. Varför inte införa båtförarkort för alla båtar som går över 10 knop? Då tar man tag i problemet, farten.
Att som Näringsdepartementet föreslå att undanta alla över 55 år är en tankevurpa. Det finns inga belägg för att en man på 56 år med en nyinköpt öppen båt som går 30 knop är säkrare än en kvinna på 25 som köper samma typ av båt. Om man ska införa eländet ska det inte var några undantag för de över 55. Är Fredrik Reinfeldt farligare i Harpsundssekan än Göran Persson.
Hösten har kommit och jag känner mig kall. Frihetens värme svalnar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar