tisdag 15 juni 2010

Att inkludera föräldrarna gör skillnad

Hänt i Värmdö
Äntligen stod föräldrarna i sammanträdesrummet, för att travestera på Selma Lagerlöfs Gösta Berglings saga.

Det som var glädjande var att föräldrarna äntligen fick vara med vid sammanträdet med ledningsgruppen för resursskolan. Centerns kamp för att släppa in dem gav resultat.

Föräldrarna gjorde skillnad. De hade mycket att tillföra. Synd bara att ordföranden i ledningsgruppen, moderaten Lars Erik Alversjö inte velat släppa in dem tidigare. Mötet varade en knapp timme. Längre tid kunde inte Alversjö avvara för denna grupp elever.

Mötet i ledningsgruppen var segt. Det mesta var inte möjligt och om det var möjligt skulle det ta lång tid. Personligen kände jag frustrationen. Jag är inte nöjd när man inte gör tillräckligt för att nå målet. Det finns de i ledningsgruppen som gör det. Tyvärr finns det andra som inte gör det eller inte har förmågan att prestera bättre. I en grupp som denna bör alla partier ställa upp med sina toppkompetenser.

Barn med särskilda behov måste värnas. Då gäller det att sätta in resurser så att utredningen kan bli färdig inom rimlig tid. Med de tidsramar som finns nu kommer det att ta allt för lång tid. Jag vet inte vem som är ansvarig för denna sirapssituation. Däremot kommer bloggen att ta reda på det.

Brukarna har viktig kompetens. Därför är det viktigt att föräldrarna inbjuds att vara med på ledningsgruppens möten. Öppenhet och inkluderande är alltid ett vinnande koncept. Det vill jag medverka till. Det vill jag att politiken i Värmdö präglas av.

Andra artiklar om Värmdö: NVP, NVP

Inga kommentarer: