fredag 25 mars 2011

SAABs sista kris?

Mycket vittnar om att SAAB är i mycket djup kris. Pengarna rinner ur företaget. Vladimir Antonov hoppas kunna tar över det reella ledarskapet. Frontfiguren Victor Muller framstår allt mer som en marionett. Den stora frågan är om pengarna i SAAB räcker till sommaren eller om de är slut så sent som vid årsskiftet. Saken är enkel: pengarna är snart slut.

Att SAABs räddare, vdn Jan Åke Jonsson lämnar är inte svårt att förstå, länk, länk. Den storm som nu håller på att blåsa upp vill eller orkar han inte rida ut. 

Jonssons avsikt har varit att rädda SAAB. Den är hedervärd. Frågan är dock om han gjort det. Det kan vara så att han bara förlängt SAABs dödsprocess med 1,5-2 år. Då blir hans insats mera tveksam.

Antonov spelar å sin sida ett högt spel. Han vill vara bilfabriksägare till varje pris. Lånet från Europeiska investeringsbanken är beviljat med förutsättningen att han inte är ägare. För att han ska kunna äga krävs att banken ändrar inställning om honom. Om det väl sker kan SAAB vara ett minne blott. Det kan också vara så att han är svartlistad där för överskådlig tid. Då krävs ytterligare 3,6 miljarder förutom de som SAABs rörelse behöver.

Hittills har skattebetalarna riskerat cirka 2 miljarder i detta närmast hopplösa äventyr. Löften finns om ytterligare 1,6 miljarder. Frågan är om riksgäldens chef Bo Lundgren nu drar i nödbromsen. Det är nämligen Svenska staten som garanterar SAABs lån gentemot Europeiska investeringsbanken.

Det vi ser nu är inte slutet utan början på slutet för SAAB.

1 kommentar:

Asgeir sa...

Jag erbjöd mig att hjälpa SAAB med en liten vink om en magisk lösning för kanske fem år sedan men dom iddes inte ens svara på mitt mail. Ändå hade min lilla idé kanske gett dom den där lilla grejen som skall till för att ge ett märke en sorts identitet. Jag tänker på att nedförsbacken för SAAB på allvar började när man plockade bort den sista detaljen gjord av trä ur konstruktionen nån gång när 99 blev 900. Länge hade man en fällbar höjdinställning och luckor i bagageutrymmet som var gjorda av trä, men till sist försvann även plattan som täckte reservhjulet. Samtidigt försvann vinsterna ur bolaget... mitt råd var att göra en detalj av trä och tala om för kunderna att i varje "riktig SAAB" skall det finnas en detalj av trä. Det kunde ha blivit en kul tradition och en legend. Nästan gratis... om inte till och med billigare än plåt och plast överallt. Men som sagt, dom iddes inte ens svara på mitt brev!