Mästerstrategen startar eget.
Per Schlingmann lämnar Fredrik Reinfeldt och startar egen PR byrå, länk, länk, länk.
Han var mannen som skapade historien om de nya moderaterna. På många sätt kommunicerade Schlingmann det som andra i moderatledningen tänkte.
Två borgerliga valsegrar blev facit. Svenskt rekord.
Den riktigt framgångsrika delen av Schlingmanns karriär är självklart som partisekreterare i moderaterna. Han inledde som kommunikationschef 2004 under Sven Otto Littorin. 2006 tog han rollen som partisekreterare. Rollen som statssekreterare blev svårare. 2011 blev han chefsstrateg hos moderaterna. De flesta visste att detta var ett steg bort. Frågan var bara när det definitiva steget bort från politiken skulle ske. Om Schlingmann lämnar med en besvikelse vet vi inte. En del antyder att han gärna hade blivit minister. Så blir det inte. I vart fall inte nu. I stället har Sverige sett en ny PR byrå födas.
Schlingmann är klok nog att inse faktum. Det är nästan omöjligt att göra om samma bedrift tre gånger i rad. Bättre lämna som en vinnare. Som PR konsult går Schlingmann ut som rockie. Samtidigt är han redan stjärnan. Övergången kan liknas vid vad Peje Emilsson gjorde när han 1970 skapade Kreab. Mycket talar för att Schlingmanns byrå snabbt kan bli en av Sveriges mest efterfrågade. I Sverige har inte Schlingmann någon som i modern tid har varit mera framgångsrik som "spindoctor".
I USA finns Karl Rove, länk som varit strateg för Ronald Reagan och Georg W Bush. Rove är självklart den mest framgångsrika av alla moderna spin doctors.
Den extrema make over som Schlingmann gjort med moderaterna kan i Europa enbart jämföras med Alister Campbells skapande av "New labour" tillsammans med Tony Blair.
Det är lätt att förstå Schlingmanns val. Samtidigt försvinner en viktig spelare i Fredrik Reinfeldts och Alliansens lag.
Om Alliansen förlorar valet är det ganska sannolikt att styrelseordföranden i Schlingmanns bolag kommer att heta Carl Bildt.
Per Schlingmann lämnar Fredrik Reinfeldt och startar egen PR byrå, länk, länk, länk.
Han var mannen som skapade historien om de nya moderaterna. På många sätt kommunicerade Schlingmann det som andra i moderatledningen tänkte.
Två borgerliga valsegrar blev facit. Svenskt rekord.
Den riktigt framgångsrika delen av Schlingmanns karriär är självklart som partisekreterare i moderaterna. Han inledde som kommunikationschef 2004 under Sven Otto Littorin. 2006 tog han rollen som partisekreterare. Rollen som statssekreterare blev svårare. 2011 blev han chefsstrateg hos moderaterna. De flesta visste att detta var ett steg bort. Frågan var bara när det definitiva steget bort från politiken skulle ske. Om Schlingmann lämnar med en besvikelse vet vi inte. En del antyder att han gärna hade blivit minister. Så blir det inte. I vart fall inte nu. I stället har Sverige sett en ny PR byrå födas.
Schlingmann är klok nog att inse faktum. Det är nästan omöjligt att göra om samma bedrift tre gånger i rad. Bättre lämna som en vinnare. Som PR konsult går Schlingmann ut som rockie. Samtidigt är han redan stjärnan. Övergången kan liknas vid vad Peje Emilsson gjorde när han 1970 skapade Kreab. Mycket talar för att Schlingmanns byrå snabbt kan bli en av Sveriges mest efterfrågade. I Sverige har inte Schlingmann någon som i modern tid har varit mera framgångsrik som "spindoctor".
I USA finns Karl Rove, länk som varit strateg för Ronald Reagan och Georg W Bush. Rove är självklart den mest framgångsrika av alla moderna spin doctors.
Den extrema make over som Schlingmann gjort med moderaterna kan i Europa enbart jämföras med Alister Campbells skapande av "New labour" tillsammans med Tony Blair.
Det är lätt att förstå Schlingmanns val. Samtidigt försvinner en viktig spelare i Fredrik Reinfeldts och Alliansens lag.
Om Alliansen förlorar valet är det ganska sannolikt att styrelseordföranden i Schlingmanns bolag kommer att heta Carl Bildt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar