Flygbolaget SAS överlever ytterligare en tid, länk, länk, länk, länk.
Allt talar för att SAS kommer att få med sig finansiärerna på en fortsatt drift.
Det krävs besparingar, lönesänkningar och avyttringar av tillgångar. Dessa kommer att presenteras under måndagen. Det blir tuffa tag. Minst 1.000 får sluta och de som är kvar kommer att få rejäla lönesänkningar.
Tidningen Expressen krismaximerar och talar om nära förestående konkurs, länk. Var källorna finns till detta kan man undra. Tidningen verkar mera vara ute efter att sälja lösnummer. Trovärdingheten däremot har ytterligare devalverats.
6 banker har lånat ut motsvarande 4,7 miljarder svenska kronor till SAS.
5 av 6 banker har tidigare sagt sig vilja fortsätta finansiera bolaget.
Svenska Handelsbanken vill däremot kliva av om inte någon annan tar risken.
Man har ställt krav på statsgaranantier för att fortsätta engagemanget.
Det innebär sannolikt att skattebetalarna kommer att få ta risken för den fortsatta driften. EU kommissionen är inkopplad och har sannolikt godkänt konstruktionen.
Ägarkonstellationen i SAS är av gammalt datum.
Hälften av bolaget ägs av privata investerare och andra häften av de skandinaviska staterna.
Sverige äger 21,4% Norge 15,1 och Danmark 14,3%.
I allt väsentligt är SAS bolagskonstruktion från hösten 1946. Enligt vad bloggen förstår har det hänt en del sedan dess.
Vem som helst inser att konstruktionen inte längre är bra.
Numera är det högst olämpligt att stater driver flygbolag. Därför bör den svenska staten nu ta mod till sig och realisera skattebetalarnas förluster.
Det ska vara privata aktörer som driver flygbolag, inte politiker.
Allt talar för att SAS kommer att få med sig finansiärerna på en fortsatt drift.
Det krävs besparingar, lönesänkningar och avyttringar av tillgångar. Dessa kommer att presenteras under måndagen. Det blir tuffa tag. Minst 1.000 får sluta och de som är kvar kommer att få rejäla lönesänkningar.
Tidningen Expressen krismaximerar och talar om nära förestående konkurs, länk. Var källorna finns till detta kan man undra. Tidningen verkar mera vara ute efter att sälja lösnummer. Trovärdingheten däremot har ytterligare devalverats.
6 banker har lånat ut motsvarande 4,7 miljarder svenska kronor till SAS.
5 av 6 banker har tidigare sagt sig vilja fortsätta finansiera bolaget.
Svenska Handelsbanken vill däremot kliva av om inte någon annan tar risken.
Man har ställt krav på statsgaranantier för att fortsätta engagemanget.
Det innebär sannolikt att skattebetalarna kommer att få ta risken för den fortsatta driften. EU kommissionen är inkopplad och har sannolikt godkänt konstruktionen.
Ägarkonstellationen i SAS är av gammalt datum.
Hälften av bolaget ägs av privata investerare och andra häften av de skandinaviska staterna.
Sverige äger 21,4% Norge 15,1 och Danmark 14,3%.
I allt väsentligt är SAS bolagskonstruktion från hösten 1946. Enligt vad bloggen förstår har det hänt en del sedan dess.
Vem som helst inser att konstruktionen inte längre är bra.
Numera är det högst olämpligt att stater driver flygbolag. Därför bör den svenska staten nu ta mod till sig och realisera skattebetalarnas förluster.
Det ska vara privata aktörer som driver flygbolag, inte politiker.
2 kommentarer:
Hej,
Rätt i mycket men inte slutklämmen. Det ska vara privata FINANSIÄRER som driver flygbolag, inte skattepengar. Det där med att privata personer skulle vara bättre än politiker, är långt ifrån alltid en sanning.
Hej Kenneth
Håller med dig om att klämmen kunde varit mera korrekt.
Tack för viktigt påpekande!
Skicka en kommentar