Regeringen förelår att man ska återinföra möjligheten till hemleverans av alkohol via systembolaget. Underlång tid hade faktiskt bolaget denna möjlighet, men den togs bort för ett antal årtionden sedan. Hemleverans är ingen innovation.
Systembolaget får själv utse dem som ska utvärdera detta nygamla experiment.
Däremot har nykteristerna lyckats hindra entreprenörer inom alkoholområdet att sälja på sina gårdar. I andra sammanhang talas det om att stödja entreprenörer. På detta område gäller det tydligen att motarbeta entreprenörer.
De så kallade vinklubbarna levererar redan till dörr. Dessa representerar under en procent av alkoholförsäljningen i Sverige, länk. Så risken för att klubbarna skulle konkurrera ut systemet var minimal.
Bryggerier kan anordna provsmakning på det egna produktionsstället, gården, men om någon vill köpa så är det fortsatt systemet som gäller.
En konstig regel säger säkert de flesta. Många talar om dubbelmoral och förmynderi.
Vinnarna på marknaden är de stora aktörerna. De mindre och riktigt små är förlorare. De saknar de resurser som krävs för marknadsföring och påverkan av både kunder och monopol. En annan aspekt är att svenska vinproducenter och ölbryggerier har sämre konkurrensförutsättningar än sina konkurrenter på kontinenten.
Skälet till att hindra gårdsförsäljningen är att man tror att detta är bästa vägen för att skydda monopolet. I själva verket kommer situationen bli den motsatta. Redan i sommar kommer entreprenörer under en dag att sälja alkohol på gårdar och produktionssamhällen. Självklart kommer polisen att beivra detta. I en rättegång kommer man att vara tvungen att konsultera EU domstolen.
Gårdsförsäljning av alkohol är ett viktigt steg på vägen att göra Sverige till mindre av ett storebrorssamhälle
Systembolaget får själv utse dem som ska utvärdera detta nygamla experiment.
Däremot har nykteristerna lyckats hindra entreprenörer inom alkoholområdet att sälja på sina gårdar. I andra sammanhang talas det om att stödja entreprenörer. På detta område gäller det tydligen att motarbeta entreprenörer.
De så kallade vinklubbarna levererar redan till dörr. Dessa representerar under en procent av alkoholförsäljningen i Sverige, länk. Så risken för att klubbarna skulle konkurrera ut systemet var minimal.
Bryggerier kan anordna provsmakning på det egna produktionsstället, gården, men om någon vill köpa så är det fortsatt systemet som gäller.
En konstig regel säger säkert de flesta. Många talar om dubbelmoral och förmynderi.
Vinnarna på marknaden är de stora aktörerna. De mindre och riktigt små är förlorare. De saknar de resurser som krävs för marknadsföring och påverkan av både kunder och monopol. En annan aspekt är att svenska vinproducenter och ölbryggerier har sämre konkurrensförutsättningar än sina konkurrenter på kontinenten.
Skälet till att hindra gårdsförsäljningen är att man tror att detta är bästa vägen för att skydda monopolet. I själva verket kommer situationen bli den motsatta. Redan i sommar kommer entreprenörer under en dag att sälja alkohol på gårdar och produktionssamhällen. Självklart kommer polisen att beivra detta. I en rättegång kommer man att vara tvungen att konsultera EU domstolen.
Gårdsförsäljning av alkohol är ett viktigt steg på vägen att göra Sverige till mindre av ett storebrorssamhälle
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar