måndag 9 februari 2009

Gäller bibelns gyllene regel även för Värmdös kristdemokrater?

Hänt i Värmdö
Ibland undrar man mer än annars. Jag fick av en centerpartist veta att en kristdemokratisk politiker var sur på mig. Han förtalade mig enligt sagesmannen. 

Det är raka motsättningen till POSM som jag lanserat och diskuterat i en bloggpost häromdagen. Ett av skälen till irritation kring mig var att Bygg- Miljö- och Hälsoskyddsnämnden på mitt förslag stoppade en exploatering som folkopinionen är emot. NackaVärmdöPosten rapporterar.

Dessutom aktualiserade personen på ett samarbetsmöte kallat A11 inom Alliansen frågan om hur man kunde stoppa "den "djävla" Mårtensson".
Jag kan inte annat än säga att jag är smickad över prioriteringen. 

Först använder kristdemokraten kod för att föra upp mig på dagordningen S M C. Förkortningen skulle enligt kristdemokraten tolkas Stefan Mårtensson Centerpartist. Sedan ägnar han min ringa person en timmes diskussion. 
Det var viktigare än att hitta lösningar på kommunens dåliga ekonomi. Det var viktigare än att skapa en bättre skolan och att hitta en lösning på Skurubro frågan.
Jag bockar och tackar för intresset.

Personligen tycker jag att sättet för kommunikation inte överensstämmer med god POSM. Dessutom trodde jag att alla medlemmar i kristdemokraterna hade läst bibeln. Jag menar läst de centrala delarna och förstått. Jag menar inte att de ska kunna bibeln. Det mest centrala där borde vara "den gyllene regeln". 
"Allt vad ni vill att människor ska göra er det ska ni göra mot dem".

När jag konfronterade personen med det han hade sagt, sa han att han inte hade några kommentarer. Därefter sa personen att han inte mindes. Tydligen mindes han i alla fall hur Carl Lidbom hanterade riksdagens konstitutionsutskott i Ebbe Carlssonaffären, 1988. 
Lidbom mindes inte heller när Anders Björk frågade honom. Denne person precis som Lidbom tyckte att frågan var trams. Inte visste jag att Calle Lidbom var en förebild för kristdemokrater, men man lär sig.

Personen  sa att relationer inte spelar någon roll för honom. Det är bara sakfrågorna som är viktiga. Jag tycker inte det. Politiken består partier. I partierna finns människor. De möts och skapar relationer. Det är genom relationerna som resultaten uppstår i politiken. 

Ja meddelade politikern att om han bad om ursäkt kunde vi lägga saken bakom oss: Det ville han inte eftersom uttalandet, vilket det nu var inte var avsett för mig. Nu tappade jag faktiskt hakan.

Min fråga är om den gyllene regeln är ett rättesnöre som resten av kristdemokraterna i Värmdö tycker man ska följa?
Eller är det så att lite skitsnack kryddar och mycket mättar? 

1 kommentar:

Gun Svensson sa...

Du är modig du,som tycker att man ska hålla sig till någon slags ordning, där folket kan få inflytande. Att baktala är den okunniges vapen.