torsdag 31 juli 2008

Havets hämnd

Åkte båt ute i Skärgården i går. När båten stävade över Kanholmsfärden såg jag dem - algerna,
gröna illaluktande. Algblomningarna är numera ett lika säkert sommartecken som sommaren själv. En bra sommar, en sommar med mycket värme, blir inte längre så bra. Algerna slår tillbaka. Havet ger igen för gamla oförätter. Under många tiotals år har vi sett havet som en organism som klarar att ta emot utan att ge igen.

En riktigt härlig svensk sommardag blir därigenom en smula vemodig. Det är lätt att ropa på att andra som smutsar ned mer och värre ska agera. Förändring kommer tyvärr inte i något sammanhang genom att andra förändrar sig. Förändring kommer genom att jag själv gör det.

Egentligen är nog ordet förändring fel. Det handlar mer om att lyfta fram en annan sida hos sig själv och ge den plats. Jag tror att vi alla och lite till mans (och kvinns) kan göra något varje dag under sommaren för att lindra havets hämnd. En del kommer att kännas annat blir lättare.
Börjar vi där ökar vår trovärdighet för att trycka på våra politiker. 
Den sida av mig som vårdar havet vill jag ge större plats.

Inga kommentarer: