onsdag 23 juli 2008

Rikdagsledamöter som gör mer

Ibland klagar jag på bristande företagsamhet och öppenhet från våra folkvalda. 
Irritation blir inte mindre när en folkvalda mailade till mig häromdagen. Jag hade ställt en fråga till EU parlamentariker om varför de inte hörs och syns. 
Ett svar jag fick var: media är inte intresserat. Jag tycker att det svaret är ett uttryck för att vara ett offer för omständigheterna. En politiker väljs för att folket tror att politikerna kan förändra. Har politikern inte någon tro på sin förmåga att förändra medias uppfattning och intresse om vad hon/han gör är man illa ute. Vad ska vederbörande då annars kunna förändra?
I vart fall är det tveksamt om man ska vara politiker

Tursamt nog finns det positiva exempel. Ett av dem är den moderata riksdagsledamoten Anna König Jerlmyr, som bloggar på Expressen och som ger ut en årsredovisning om vad hon gjort i riksdagen. Kreativt, tydligt, enkelt och transparent. Du finner årsredovisningen  här
Här finns korta sammanfattningar, vad hon gjort redovisat ned till almanacksnivån mm. Redovisningen är på 16 sidor, med bilder. Visst skulle jag önska ytterligare upplysningar i årsredovisningen. I ett appendix skulle jag gärna ha uppgifter om som eventuella jävsbindningar och  aktieinnehav till exempel. 

Anna förtjänar uppskattning för att hon är transparent och tydlig. Hon visar på en politiker som utvecklar demokratin.

Inga kommentarer: