En av bilvärldens mera udda personligheter är Fiatchefen Sergio Marchionne, länk, länk, länk.
Han var 2008 en av dem som ville köpa SAAB av GM.
Hade inga pengar så det blev ingen affär.
När Mercedes lämnat sitt olycksaliga USA äventyr bakom sig ryckte denne man fram.
Han skapade Chrysler-Fiat koncernen. Fiat äger nämligen 61,8% av aktierna i Chrysler. Hittills har de positiva resultaten lyst med sin frånvaro. Man har skickat pengar över atlanten för att först rädda Chrysler och nu för att rädda Fiat. Just nu går Fiats fabriker för halva kapaciteten.
Fiat Chrysler är ett konglomerat med strax under 500 olika dotterbolag.
2012 har koncernen överlevt tack vare Chrysler som efter sin konkurs 2008/2009 är ett ganska städat och ordnat bolag. Andra kvartalet 2012 förlorade Fiat € 246 miljoner. Intäkterna minskade med 7,5%. Däremot tjänade Chrysler pengar. Så nettot blev positivt för koncernen.
Koncernen omsatte € 41,7 miljarder första halvåret 2012.
Rörelseresultatet var € 1,88 miljarder. Vinsten före skatt var på € 0,735 miljarder.
Justerat för minoritetsintressen var resultatet blygsamma € 0,2 miljarder.
Detta var en försämring med hela € 1,14 miljarder.
Ratinginstitutet Standard & Poor sänkte kreditvärdigheten från BB+ till BB- med stabila utsikter för koncernen. Den företagsobligation man gav ut i juli i år på € 600 miljoner fick en ränta på 7,75%.
Denna koloss på lerfötter vill nu växa. Idén från koncernchefen är att slå ihop Opel, Citroën-Peugot med Fiat-Chrysler. Egentligen är idén att slå ihop alla olönsamma bilföretag i Europa. Ford har nämligen tidigare i veckan beslutat lägga ned hela sin verksamhet i Storbritannien.
Vad Marchionne erbjuder är en genialisk exit för GM. Man slipper den kvarnsten som Opel innebär. PSA (Citroën-Peugot) har väldiga problem. Hela strategin verkar vara att göra tre medelstora svarta hål till ett gigantiskt stort.
Man verkar tänka så här: om man blir så stor kommer regeringarna i Frankrike, Italien och förhoppningsvis Tyskland ge stöd. Någon annan får betala för kalaset.
Marchionnes Fiat lever tack vare Chrysler. Därför är han angelägen om att utnyttja den option han har att köpa upp till 85% av aktierna i Chrysler. Han är nöjd men tycker priset är för högt och har därför stämt säljaren inför amerikansk domstol, länk.
GM lär inte vara svårövertalade när det gäller Opel. Att bli av med företaget skulle vara en skänk från ovan. PSA lär heller inte vara svårövertalade. Det grundläggande problemet med överkapacitet inte är löst genom affären. Marknadsmixen är fel, huvudsakligen billiga bilar som ingen vill ha. Om Marchionnes lösning ska fungera krävs att man skär bort cirka 30-35% av all produktionskapacitet som detta nya monster har. Tyvärr lär inte detta vara planen.
Han var 2008 en av dem som ville köpa SAAB av GM.
Hade inga pengar så det blev ingen affär.
När Mercedes lämnat sitt olycksaliga USA äventyr bakom sig ryckte denne man fram.
Han skapade Chrysler-Fiat koncernen. Fiat äger nämligen 61,8% av aktierna i Chrysler. Hittills har de positiva resultaten lyst med sin frånvaro. Man har skickat pengar över atlanten för att först rädda Chrysler och nu för att rädda Fiat. Just nu går Fiats fabriker för halva kapaciteten.
Fiat Chrysler är ett konglomerat med strax under 500 olika dotterbolag.
2012 har koncernen överlevt tack vare Chrysler som efter sin konkurs 2008/2009 är ett ganska städat och ordnat bolag. Andra kvartalet 2012 förlorade Fiat € 246 miljoner. Intäkterna minskade med 7,5%. Däremot tjänade Chrysler pengar. Så nettot blev positivt för koncernen.
Koncernen omsatte € 41,7 miljarder första halvåret 2012.
Rörelseresultatet var € 1,88 miljarder. Vinsten före skatt var på € 0,735 miljarder.
Justerat för minoritetsintressen var resultatet blygsamma € 0,2 miljarder.
Detta var en försämring med hela € 1,14 miljarder.
Ratinginstitutet Standard & Poor sänkte kreditvärdigheten från BB+ till BB- med stabila utsikter för koncernen. Den företagsobligation man gav ut i juli i år på € 600 miljoner fick en ränta på 7,75%.
Denna koloss på lerfötter vill nu växa. Idén från koncernchefen är att slå ihop Opel, Citroën-Peugot med Fiat-Chrysler. Egentligen är idén att slå ihop alla olönsamma bilföretag i Europa. Ford har nämligen tidigare i veckan beslutat lägga ned hela sin verksamhet i Storbritannien.
Vad Marchionne erbjuder är en genialisk exit för GM. Man slipper den kvarnsten som Opel innebär. PSA (Citroën-Peugot) har väldiga problem. Hela strategin verkar vara att göra tre medelstora svarta hål till ett gigantiskt stort.
Man verkar tänka så här: om man blir så stor kommer regeringarna i Frankrike, Italien och förhoppningsvis Tyskland ge stöd. Någon annan får betala för kalaset.
Marchionnes Fiat lever tack vare Chrysler. Därför är han angelägen om att utnyttja den option han har att köpa upp till 85% av aktierna i Chrysler. Han är nöjd men tycker priset är för högt och har därför stämt säljaren inför amerikansk domstol, länk.
GM lär inte vara svårövertalade när det gäller Opel. Att bli av med företaget skulle vara en skänk från ovan. PSA lär heller inte vara svårövertalade. Det grundläggande problemet med överkapacitet inte är löst genom affären. Marknadsmixen är fel, huvudsakligen billiga bilar som ingen vill ha. Om Marchionnes lösning ska fungera krävs att man skär bort cirka 30-35% av all produktionskapacitet som detta nya monster har. Tyvärr lär inte detta vara planen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar