Volvo personvagnar byter VD, länk, länk, länk, länk, länk. Efter sjukdomen och oklarheter kring hur lång tid det tar att komma tillbaka och om det överhuvudtaget är möjligt att gå tillbaka får Volvo ny VD.
Stefan Jacoby byts ut. Han har gjort ett gott jobb. Städningen efter ledningsfiaskon längre tillbaka i tiden har kräv sin tribut. Fredrik Arp är en av orsakerna till att det krävs stora summor för att få Volvo på rätt köl. Stephen Odell rätade upp kursen en del.
Konflikter har det varit. Samtidigt har Volvos verkliga utmaning diskuterats mindre i media.
Bolaget behöver snabbt tillskott av likvida medel. Annars får man stänga verksamheten. Det spekuleras i mellan 2-4 miljarder svenska kronor.
En ny flexibel bottenplatta kommer allt för sent. Den kan kosta upp till 10 miljarder svenska kronor.
Till detta kommer att hela utvecklingsprogrammet om 70 svenska miljarder inte är finansierat. För att genomföra detta krävs att Geely tar in mellan 15-20 miljarder i nytt eget kapital. Detta har man hittills inte velat göra.
Volvos kris är mindre en ledarkris. Det är en ägarkris.
Om inte Geely når en uppgörelse om varumärket för Kina äventyras hela utvecklingsplanen där. Dessutom måste man hitta en finansiell och ägarmässig lösning i Kina. Den innebär att man släpper ifrån sig delar eller hela Volvo.
Utvecklingen i Volvo kan bli snabb och omtumlande.
Stora kinesiska statliga bilföretag står och väntar på när man ska slå till.
Exit eller delexit Li Shufu närmar sig.
Då spelar det mindre roll om VD heter Stefan Jacoby eller Håkan Samuelsson.
Stefan Jacoby byts ut. Han har gjort ett gott jobb. Städningen efter ledningsfiaskon längre tillbaka i tiden har kräv sin tribut. Fredrik Arp är en av orsakerna till att det krävs stora summor för att få Volvo på rätt köl. Stephen Odell rätade upp kursen en del.
Konflikter har det varit. Samtidigt har Volvos verkliga utmaning diskuterats mindre i media.
Bolaget behöver snabbt tillskott av likvida medel. Annars får man stänga verksamheten. Det spekuleras i mellan 2-4 miljarder svenska kronor.
En ny flexibel bottenplatta kommer allt för sent. Den kan kosta upp till 10 miljarder svenska kronor.
Till detta kommer att hela utvecklingsprogrammet om 70 svenska miljarder inte är finansierat. För att genomföra detta krävs att Geely tar in mellan 15-20 miljarder i nytt eget kapital. Detta har man hittills inte velat göra.
Volvos kris är mindre en ledarkris. Det är en ägarkris.
Om inte Geely når en uppgörelse om varumärket för Kina äventyras hela utvecklingsplanen där. Dessutom måste man hitta en finansiell och ägarmässig lösning i Kina. Den innebär att man släpper ifrån sig delar eller hela Volvo.
Utvecklingen i Volvo kan bli snabb och omtumlande.
Stora kinesiska statliga bilföretag står och väntar på när man ska slå till.
Exit eller delexit Li Shufu närmar sig.
Då spelar det mindre roll om VD heter Stefan Jacoby eller Håkan Samuelsson.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar