Varför får Volvo ny VD?
Den frågan ställer sig journalisten Jonas Fröberg i Svenska Dagbladet i dag, länk.
Några svar på frågan lyckas han inte producera.
Däremot klarlägger han tydligt att man inte får veta skälen av Volvo. Det är i sig viktig information.
Att nye VDn Håkan Samuelssson, länk, länk tvingades bort från jobbet som VD för Volkswagens lastbilstillverkare MAN på grund av mutbrott borde inte vara en nyhet, länk, länk. Han är egentligen ingen stark kandidat. Sannolikt är han en av de får som var beredd att ta jobbet med de förutsättningar som ägaren Geely erbjöd.
Förklaringen till VD skiftet i Volvo är egentligen mycket enkelt.
Det rör frågan om hur Volvo ska lösa sin kort- och långsiktiga finansiering.
På kort sikt, fram till årsskiftet rör det sig om 2-4 miljarder kronor och på längre sikt 70 miljarder. Bloggen har tidigare skrivit om detta, länk.
Vägen dit blev avgörande för Stefan Jacobys sorti.
Enligt centralt placerade källor bloggen talat med förespråkade han att ta den lösning som var möjlig. En närmast opportunistisk lösning. Det kunde innebära att Volvo räddas på bekostnad av Geely som löper risk att förlora kontrollen över Volvo. Det krävs nämligen nytt aktiekapital för att få nya lån.
Detta egna kapital saknar Geely.
Vad Samuelsson erbjuder är en lösning som innebär att man ska pröva alla lösningar för att Geely kan behålla makten över Volvo. Även om detta kan ta tid och blir mera komplext. En farlig väg som kan sluta i en rejäl dikeskörning. I värsta fall kan Volvo tvingas till inställda betalningar redan första kvartalet 2013. Lyckas Samuelsson blir han hjälte, framförallt hos Geely. Misslyckas han riskerar han hela Volvos framtid. Här finns det paralleller till SAABs kamp för att överleva.
Det är maktspel på hög nivå vi talar om.
I bakgrunden står statliga kinesiska företag och väntar på att ta över om Samuelsson misslyckas.
Svaret på frågorna lär komma inom 6 månader.
Den frågan ställer sig journalisten Jonas Fröberg i Svenska Dagbladet i dag, länk.
Några svar på frågan lyckas han inte producera.
Däremot klarlägger han tydligt att man inte får veta skälen av Volvo. Det är i sig viktig information.
Att nye VDn Håkan Samuelssson, länk, länk tvingades bort från jobbet som VD för Volkswagens lastbilstillverkare MAN på grund av mutbrott borde inte vara en nyhet, länk, länk. Han är egentligen ingen stark kandidat. Sannolikt är han en av de får som var beredd att ta jobbet med de förutsättningar som ägaren Geely erbjöd.
Förklaringen till VD skiftet i Volvo är egentligen mycket enkelt.
Det rör frågan om hur Volvo ska lösa sin kort- och långsiktiga finansiering.
På kort sikt, fram till årsskiftet rör det sig om 2-4 miljarder kronor och på längre sikt 70 miljarder. Bloggen har tidigare skrivit om detta, länk.
Vägen dit blev avgörande för Stefan Jacobys sorti.
Enligt centralt placerade källor bloggen talat med förespråkade han att ta den lösning som var möjlig. En närmast opportunistisk lösning. Det kunde innebära att Volvo räddas på bekostnad av Geely som löper risk att förlora kontrollen över Volvo. Det krävs nämligen nytt aktiekapital för att få nya lån.
Detta egna kapital saknar Geely.
Vad Samuelsson erbjuder är en lösning som innebär att man ska pröva alla lösningar för att Geely kan behålla makten över Volvo. Även om detta kan ta tid och blir mera komplext. En farlig väg som kan sluta i en rejäl dikeskörning. I värsta fall kan Volvo tvingas till inställda betalningar redan första kvartalet 2013. Lyckas Samuelsson blir han hjälte, framförallt hos Geely. Misslyckas han riskerar han hela Volvos framtid. Här finns det paralleller till SAABs kamp för att överleva.
Det är maktspel på hög nivå vi talar om.
I bakgrunden står statliga kinesiska företag och väntar på att ta över om Samuelsson misslyckas.
Svaret på frågorna lär komma inom 6 månader.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar